4 cauze principale ale emotiilor negative

11

  1. Justificarea

Prima dintre cele patru cauze principale ale emotiilor negative este justificarea. Ai o atitudine negativa atat timp cat poti justifica, fata de tine insuti si fata de ceilalti, faptul ca ai dreptul sa fii manios sau suparat d intr-un motiv oare­care. Din aceasta cauza, oamenii furiosi explica si elabo­reaza continuu motivatii pentru sentimentele lor negative. Totusi, daca nu-ti poti justifica atitudinea negativa, nu poti fi manios.

De exemplu, o persoana e concediata datorita unei schim­bari in structura ramurii economice respective, ce duce la declinul vanzarilor din cadrul companiei. Ca urmare, persoana respectiva e furioasa pe seful ei in legatura cu aceasta decizie si isi justifica mania descriind ca nedrep­te motivele concedierii. Se poate ambala intr-atat de tare, incat decide sa recurga la justitie sau la un alt mod care sa-i dea satisfactie. Atata vreme cat individul continua sa-si justifice sentimentele negative pe care le are fata de sef si companie, acestea il controleaza si ii ocupa mult timp din viata si din gandire.

In orice caz, in momentul in care isi spune: „Am fost con­cediat. Lucruri de genul asta se intampla. Nu e ceva perso­nal. Oamenii sunt mereu concediati. Cred c-ar fi mai bine si incerc sa-mi gasesc o slujba”, emotiile negative dispar.

Omul devine calm, isi limpezeste mintea si se concentrea­za asupra obiectivului si pasilor pe care-i are de facut pen­tru a reintra in campul muncii. In clipa in care inceteaza sa se mai justifice, devine o persoana cu o atitudine pozitiva si eficienta.

  1. Refuzati sa mai gasiti explicatii si scuze

A doua cauza a emotiilor negative este gasirea explicatii­lor. Atunci cand faci speculatii rationale, incerci sa dai „o explicatie acceptabila din punct de vedere social pentru o actiune inacceptabila din punct de vedere social.”

Faci speculatii rationale pentru a explica sau a pune intr-o lumina favorabila un lucru pe care l-ai facut si care te face sa te simti stanjenit sau nefericit. iti scuzi actiunile creand o explicatie care suna bine. Adesea, inventezi modalitati complexe de a te pune intr-o lumina favorabila, explicand ca ai avut un comportament realmente acceptabil, luand in considerare ce s-a petrecut. Aceasta speculatie iti intre­tine emotiile negative.

Gasirea explicatiilor si justificarea necesita intotdeauna identificarea unei alte persoane sau a unei situatii care sa fie sursa problemei tale. iti atribui rolul victimei, iar cea­lalta persoana devine asupritorul sau „personajul negativ”.

  1. Ridicati-va deasupra parerii celorlalti

A treia cauza a emotiilor negative este preocuparea excesi­va sau hipersensibilitatea legata de modul in care se poarta ceilalti cu tine. Pentru unii oameni, intreaga lor imagine de sine este determinata de modul in care ceilalti le vor­besc sau chiar ii privesc. Au un simt al valorii personale sau al pretuirii de sine dependent de opiniile celorlalti, iar daca aceste opinii sunt negative dintr-un motiv oarecare, IMI HU imaginar, „victima” simte imediat manie, jena, rusine, sentiment de inferioritate si chiar depresie, autocompatimire si disperare. Aceasta explica de ce psihologii spun ca aproape tot ceea ce facem are ca scop castigarea respectului celorlalti sau, cel putin, evitarea pierderii lui.

  1. Dati-va seama ca nimeni altcineva nu e responsabil

A patra cauza a emotiilor negative, si cea mai importan­ta, este reprosul. Atunci cand am schitat „arborele emo­tiilor negative” in cadrul seminariilor mele, am ilustrat trunchiul acestuia prin propensiunea de a reprosa altora existenta problemelor noastre. Odata ce ai taiat trunchiul copacului, toate fructele lui — celelalte emotii negative — mor imediat, tot asa cum se sting beculetele din pomul de Craciun atunci cand intrerupi curentul.

Antidotul este responsabilitatea

Antidotul emotiilor negative de toate felurile este accepta­rea deplina a responsabilitatii pentru situatia in care te afli. Nu poti sa rostesti cuvintele „Eu sunt de vina!” si sa ramai furios. Insusi actul acceptarii responsabilitatii scurtcircui­teaza si anuleaza orice emotii negative.

Descoperirea acestei afirmatii simple, insa puternice: „Eu sunt responsabil!” si capacitatea ei instantanee de a elimi­na emotiile negative au constituit punctul de cotitura al vietii mele, tot asa cum s-a intamplat cu alte sute de mii de studenti pe care i-am avut.

Imaginati-va! Va puteti elibera de emotii negative si puteti sa preluati controlul asupra vietii dumneavoastra spunand doar atat: „Eu sunt responsabil!” ori de cate ori incepeti sa va infuriati sau sa va suparati dintr-un motiv oarecare.

Doar in momentul in care va eliberati de emotiile nega­tive, asumandu-va responsabilitatea, puteti incepe sa va stabiliti teluri in orice domeniu al vietii dumneavoastra. Doar atunci cand sunteti liberi, mintal si emotional, puteti incepe sa va canalizati energia si entuziasmul in directia progresului. In absenta unei responsabilizari complete, niciun fel de progres nu e posibil. Pe de alta parte, odata ce ati acceptat intreaga responsabilitate a vietii, nu exista limite referitoare la ceea ce puteti fi, face sau avea.

Incetati sa mai dati vina pe altii

De acum inainte, refuzati sa mai dati vina pe altii pentru orice — trecut, prezent sau viitor. Asa cum spunea Eleanor Roosevelt: „Nimeni nu te poate face sa te simti inferior, fara consimtamantul tau.” Buddy Hackett, actorul, spunea si el: „Eu nu port pica niciodata; daca porti pica, si pica te poarta pe tine!”

Din acest moment, refuzati sa mai gasiti scuze sau sa va justificati comportamentul. Daca faceti o greseala, spu­neti: „imi pare rau” si ocupati-va de remedierea situatiei. Ori de cate ori dati vina pe altii sau va gasiti scuze, de fapt renuntati la putere. Va simtiti slabiti si minimalizati. Va simtiti tulburati si maniosi. Refuzati sa mai faceti asa ceva.

Controlati-va emotiile

Pentru a mentine o atitudine mintala pozitiva, renuntati la critica, la plangeri sau la condamnarea altora. Ori de cate ori critici pe cineva, te plangi de ceva ce nu-ti place sau condamni pe altii pentru ce au facut sau nu, declansezi in sufletul tau sentimente negative sau manie. Si tu esti cel care sufera. Negativitatea ta nu afecteaza deloc cealal­ta persoana. A fi furios pe altcineva inseamna a-i permite sa-ti controleze de la distanta emotiile si, adesea, intreaga calitate a vietii. Deci, pur si simplu, e o prostie.

Tineti minte ca, asa cum spunea Gary Zukav in cartea lui, Seat ofthe Soul (Lacasul sufletului), „emotiile pozitive iti dau putere; emotiile negative te sleiesc de putere“. Emotiile pozitive legate de fericire, entuziasm sau iubire te fac sa te simti mai puternic si mai increzator. Emotiile negative, cum sunt mania, ofensa sau reprosul aduse altora, te fac mai slab si astfel devii ostil, iritabil si antipatic.

Odata ce ai decis sa accepti intreaga responsabilitate in ceea ce te priveste, pentru orice ti se intampla, te poti intoarce increzator spre munca si problemele vietii tale. Devii in felul acesta „stapanul sortii tale si comandantul sufletului tau“.

Fragment din „Realizarea telurilor”, B. Tracy

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi