6 Emotii negative distructive

6 Emotii negative distructive

Suferi de anxietate, atacuri de panica sau fobii? Treci printr-un moment dificil? Ai dificultati de comunicare, relationare, adaptare? Nu (mai) poti gestiona eficient propriile emotii? Nu (mai) reusesti sa gasesti solutii pentru problemele tale?

Spune-mi ce te framanta si vom gasi metoda potrivita tie pentru a te ajuta si a te vindeca.

Viata este frumoasa si merita traita!

Fa-ti o programare la numarul de tel: 0730/58.74.58 sau la adresa de e-mail: alina@alinablagoi.ro.

Te astept cu drag!

1. FURIA

a) Ce este furia?

Furia e o emotie coplesitoare. Pune des stapanire pe mintile noastre.Componentele sale sunt la nivel fiziologic:

– inima bate mai tare
– respiram diferit
– temperatura corpului poate creste
– poate aparea tremurat
– cresterea tensiunii arteriala
– poate sa apara transpiratie
– roseate sau paloare
– senzatie de agitatie sau de sfarseala in corp.

Organismul se pregateste ca pentru a face fata unei situatii de criza si “ambaleaza motoarele”, la nivel psihologic (o gama de emotii ce insotesc furia) si cognitiv (gandurile pe care le avem in aceste moment).

b) E bine sa nu ne exprimam furia?

Multi spun ca furia poate fi tinuta “sub control”. Emotia inhibata duce la o tensiune si mai mare in organism, si efectele pe termen lung pot fi unele dezastruoase. Persoana care isi inhiba in mod frecvent furia poate ajunge sa aiba reactii necontrolate, sa aiba crize de anxietate si probleme psihosomatice (tulburari cardiace, tulburari ale aparatului digestiv sau respirator).
Emotiile trebuie exprimate, insa intr-un mod adecvat, cu respect pentru cei din jurul nostru si dupa ce am inteles natura situatiei si sursa furiei noastre (intelegand aceste lucruri, reactia se poate pierde la sine, pentru ca ne dam seama ca ne-am infuriate inutil).

c) Cum scapam de furie?

Comunicarea la furie este una din cele mai ineficiente moduri de a obtine rezultatul scontat.
Apoi, furia ascunde de multe ori sentimente de inadecvare si inferioritate.

d) Care sunt solutiile?

Constientizarea si depasirea lor duce la un echilibru interior care duc la disparitia crizelor de furie.
Sa invatam sa ne controlam furia inseamna san e clarificam propriile nevoi. Furia poate fi controlata prin ratiune, judecata profunda a fiecarei actiuni ale noastre, prin stapanire de sine.

2. FRICA

a) Ce este frica?

Frica este o reactie fireasca, normala, a organismului, fata de pericole.
Frica este o stare de neliniste, fiind provocata de un pericol real sau imaginar. Mintea estecea responsabila de fricile noastre si tocmai de aceea trebuie sa fim cu atat mai atenti.

Frica ne poate paraliza mintea si ne poate ucide sufletul.

1. Atunci cand, in preajma noastra, apare un pericol (de exemplu, un sarpe sau un pradator), in creierul nostru se produce o serie de lucruri: toata atentia se focalizeaza pe pericol, orice alta activitate e fie intrerupta, fie realizata „in regim de avarie”;

2. creierul (in particular, o zona specifica din creier, numita amigdala) intra intr-o stare de hipervigilenta. Aceasta stare stimuleaza secretia de neurotransmitatori, care fac sa ne bata inima cu putere, sa ne tensioneze corpul, sa asimilam mai mult oxigen. Pe scurt, ne pregateste pentru reactia de fuga sau lupta, in fata pericolului;

3. comportamentul devine mult mai prudent si tindem sa ne indepartam, sa ocolim, sa evitam zona periculoasa. O frica de o intensitate extrema, persistenta, sesizata de catre subiect ca fiind iraționla

b) Cum invingem frica?

1. cunoasterea dusmanului

2. schimbarea atitudinii

3. infruntarea situatiei

In functie de tinta noastra, trei tipuri mari de strategii sunt necesare pentru a invinge anxietatea:

1) strategii cu tinta neurofiziologica (reduc tensiunea neurofiziologica), cele mai importante fiind:

a) training-ul autogen,

b) relaxarea progresiva Jacobson,

c) exercitii de respiratie,

d) practicarea sportului;

2) strategii cu tinta cognitiva (reduc disfunctiile de atentie si de gandire):

a) identificarea mecanismelor mintale disfunctionale si analiza lor functionala,

b) revalorificarea logicii si a datelor;

3) strategii cu tinta comportamentala:

a) expunerea (confruntarea cu situatiile anxiogene),

b) abandonarea comportamentelor de siguranta.

3. Gelozia

Gelozia este un raspuns natural si demonstreaza preocuparea si atentia acordate celeilalte persoane, insa atunci cand este dusa la extrem, poate distruge cu usurinta o relatie.

a) Ce este si cum se manifesta gelozia?

Gelozia este un amestec de emotii, sentimente, idei de suspiciune, teama de pierdere a persoanei iubite, ingrijorare, durere generata de infidelitatea sexual-afectiva a partenerului

b) De ce apare gelozia in cuplu?

Persoanele excesiv de geloase se indoiesc in permanenta, se intreaba frecvent ce se ascunde in spatele unor gesturi sau cuvinte nevinovate. Interpreteaza eronat ceea ce li se intampla, au nevoie permanent de asigurari, dovezi de fidelitate. Gelozia in cuplu apare din insecuritate, nesiguranta si, implicit, nevoia de securitate. Aceasta poate fi privita din dubla perspectiva: fie tu te simti nesigur(a) in relatie, te simti amenintat(a) de alte persoane care (in imaginatia ta) ar putea fi mai potrivite pentru partener, fie nesiguranta provine din atitudinea deschisa, sociabila a partenerului. In primul caz, insecuritatea este legata de o imagine de sine scazuta: daca tu nu te simti indeajuns de bun(a), de frumos/frumoasa, destept/desteapta, daca nu ai succes in cariera, daca pur si simplu nu esti multumit(a) de tine insuti, aceasta provoaca sentimente de nesiguranta si un mic complex de inferioritate. Astfel, crezand ca partenerul poate gasi o alta persoana mai atractiva, desteapta etc., te vei confrunta cu sentimente de gelozie, uneori irationale si nebazate pe fapte.

c) Ce poti face daca esti prea des gelos/geloasa?

1. analiza trairilor- sa te intrebi de unde vine aceasta emotie

2. control – sa controlezi acele momente in care simti ca gelozia iese la suprafata

4. Dezamagirea

Dezamagirea poate sa apara brusc, ca urmare a unei tradari sau a unei inselaciuni. Dezamagirea se formeaza prin intermediul dubiului neexprimat și neclarificat, devine certitudine negativa, deprimanta si stresanta, si duce la dezorientarea si la cautarea de sublimare a dorintelor neimplinite.

5. Invidia

Este o traire interioara mai mult sau mai putin explicita caracterizata de dorinta de a detine ceva care este a altora sau care alții inca nu sunt in posesie. In procesul de invidie sunt prezenți doi factori: un subiect (cel care probeaza invidia) si un subiect al dorinței care nu poate fi „satisfacut”.
Invidia este constructiva – cand te determina sa te ambitioneze sa reusesti intr.-o activitate, fara sa-ti incalci pricipiile
Invidia este destructiva – cand este egala cu ura si dezechilibrul emotional.

6. Rusinea si vinovatia

Rusinea este resimtita ca un disconfort, o senzatie puternica si stanjenitoare de a fi in centrul atentiei. Principala ei manifestare fiziologica este roseata tegumentelor.
Rusinea este o emotie strans legata de reactia fiziologica la stres. Ea ne informeaza despre efectul perturbator al unei intalniri sociale asupra organismului nostru. Este vorba despre o stare de hiperactivitate fiziologica semnalizata prin transpiratie abundenta, constientizarea profunda a corpului, intensificarea perceptiei, o coordoonare motrica defectuoasa (tremuraturi ala membrelor), eficienta redusa a functiilor cognitive, care are drept rezultat o interpretare eronata a sentimentelor si reactiilor celorlalti, evitarea privirii celor din jur.
Vinovatia este o emotie complexa, dovada unui conflict interior intre dragoste si agresivitate. Capacitatea de a simti un anumit nivel de vinovatie, corespunzatoare situatiei care o declanseaza, este semnul unei maturitati afective si al capacitatii de a stabili relatii interpersonale sanatoase, in care predomina dragostea si dorinta de indreptare. Cand se intampla asta, aceeasta emotie nu creaza dificultati majore pentru elaborarea mental chiar o poate facilita pentru ca tine cont de nuantele relatiei. Totusi, vinovatia poate capata si proportii exagerate, ajungand sa copleseasca o persoana in legatura cu aproape orice aspect al vietii sale, desi, in mod obiectiv, aceasta nu are nimic sa-si reproseze. In astfel de situatii, vinovatia este insotita de anxietate, rezultata din refularea impulsurilor agresive aspru condamnate.
Acestea trairi, emotii apar in urma contactului social si a invatarii de reguli provenite de la diferite persoane sau grupuri.

Schimbarile incep sa apara odata cu depasirea fiecarui obstacol:

– schimbarea sistemului de convingeri

– privitul in ochi

– constientizarea mecanismului perceptiei si al proiectiei

– contrlul trecutului si al viitorului

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi