7 metode terapeutice pentru controlul angoasei

23

Te ia pe nepregatite: stomacul ti se strange ca un ghem, simti un fior in plexul solar, nu mai poti respira, ai palpitatii, transpiri… Psihoterapeutii stiu cel mai bine despre ce este vorba: un episod de anxietate sau angoasa. Nu esti singur, daca asta te mai linisteste: intre 10 si 20% din totalul populatiei din tarile industrializate are o astfel de problema intr-un moment sau altul al vietii. Fenomenul este uneori greu de gestionat dar, prin exercitiu, manifestarile sale pot fi imblanzite.

Ne indruma pasii Catherine Serrurier, in cartea sa ”Apprivoiser son angoisse” (”Cum sa-ti imblanzesti angoasa”).

Ce este angoasa?

O indispozitie ce se instaleaza fara sa se fi anuntat si provoaca o senzatie de rau mai mult sau mai putin intensa: de la o strangere discreta a stomacului, la crize de sufocare. Ne grabim, de regula, sa o asociem cu stresul, dar sunt chestiuni foarte diferite. Stresul are o cauza particulara (un examen, o intalnire etc.) exterioara, pe cand angoasa nu are o cauza aparenta si ne rascoleste pe dinauntru. Mergand pana la frica pentru propria viata.

De unde vine?

Sursele pot fi variate: evenimente traumatizante in familie, un sentiment exacerbat de culpabilitate sau simpla contaminarea (esti inconjurat de persoane angoasate si ”te molipsesti”).

Cum o recunosti?  

Angoasa creeaza complexe (”Nu-mi place cum arat”, ”Nu suport sa mi se faca poze”), psihorigiditate (te poate impiedica sa avansezi pe drumul pe care ti l-ai propus in viata), uneori ajunge la pusee extreme – fobii.
Angoasa se manifesta in moduri diferite, la indivizi diferiti: prin impulsul de a seduce (tradus prin obsesia de a placea cu orice pret), prin hiperactivitate sau agresivitate (mai ales fata de cei apropiati).

Efectele pot fi, si ele, diverse: insomnie, anorexie sau paralizie a capacitatii de a actiona, in anumite cazuri.

Cum o tinem sub control?

Daca este inteleasa si analizata, angoasa poate fi un vehicul al progresului. Experienta fundamentala, ea ne permite sa invatam sensul existentei in confruntare cu moartea. Poate deveni un veritabil motor si, dupa ce este depasita, se dovedeste a fi fost o veritabila binefacere: fiindca ne ajuta sa ne autodepasim.

Dar cum sa traim cu ea, cum sa o depasim si cum sa o transformam intr-o rampa de lansare? Iata cateva piste.

  1. Constientizand-o

Asa, ca din senin, ne compleseste o stare de rau sau ne bantuie ganduri negre. Habar nu avem de ce. Ca sa ne lamurim ce ni se intampla, trebuie sa receptionam semnele pe care ni le transmite corpul si sa le acordam atentia meritata.

  • Primul lucru pe care il avem de facut este sa deosebim angoasa de stres, sa stim ca un anumit eveniment sau un anume lucru au declansat-o.
  • Odata reperata, trebuie sa ii spunem pe nume si sa indraznim sa privim in urma, pentru a intelege impactul emotiilor negative din trecut (”Cand merg la bar cu prietenii, ma cuprinde angoasa daca ii vad consumand alcool/tatal meu a avut probleme cu alcoolul). Recunoasterea angoasei ca atare este primordiala!
  • Mai departe. Este important sa nu acuzam de fiecare data lumea exterioara, ghinionul… Sa stim sa ne plasam in ecuatie este o parte integranta din procesul de depasire a angoasei. Sa analizam anumite acte care pot retranscrie frici autentice sau dorinte autentice – iata o etapa necesara. Poate lua ceva timp dar, inarmandu-ne cu rabdare si vointa, vom invinge.
  • In sfarsit, odata ce a fost reperata si analizata, angoasa poate fi imblanzita.
  1. Vorbind despre ea

Unii oameni nu-si dau seama ca sunt angoasati. Cum ar putea atunci sa gestioneze angoasa si sa se foloseasca de ea, pentru a evolua? Marturisirea angoasei (fata de sine sau de ceilalti) este un bun punct de pornire.

  • Ciulim urechea la ce ne spune corpul nostru, constientizam senzatiile pe care le traim si, din clipa in care ne dam seama ca ”ce nu este in regula”, ne este mai usor sa gasim mijloacele de redresare a situatiei.
  • Deschiderea fata de ceilalti, socializarea sunt factori importanti, care ne pot elibera si pot actiona in mod real asupra angoasei. A vorbi cu cineva ”despre…” poate fi salvarea noastra. Atentie, totusi, la dozaj, sa nu ajungem sa-i sufocam pe ceilalti cu problema noastra!
  1. Razand de ea

Terapia prin ras da rezultate excelente: cand radem si ii facem si pe ceilalti sa rada luam distanta fata de probleme si nu le mai simtim povara.

  • Exista cluburi de ras in lume, nu inca si la noi, probabil. Dar iti poti ”convoca” prietenii la un club de ras ad-hoc, va intalniti periodic, intr-un cadru cat mai relaxat, si exersati, pur si simplu, rasul, cu si fara motive. Bancuri, amintiri haioase, glume pe seama unora si altora, primite obligatoriu cu autoironie, nu cu ranchiuna – iata ”tehnicile terapeutice” prin care veti adopta o atitudine pozitiva si veti invinge angoasa.
  1. Practicand exercitii de destindere si relaxare

Depresivii au in reflex apelul la medicamente. Or, un anxiolitic poate atenua starea de disconfort pe moment, dar altele sunt solutiile pe termen lung.

  • Yoga, masajul ayurvedic, masajul terapeutic sunt adevaratele mijloace de relaxare si calmare. Cele care lucreaza in profunzime, reconecteaza corpul cu spiritul si ne permit sa ne destindem si sa ne recapatam constiinta de sine.
  1. Reducand motoarele

Uitam prea adeseori sa punem frana. Avem o viata plina, care ruleaza cu 100 de kilometri la ora, iar ideea de a pune deoparte un timp pentru noi insine pare desueta.

  • Sa reinvatam sa spunem ”Stop!”. Si sa revenim macar un pic la cultul lentorii. Fiecare lucru pe care il facem merita sa i se acorde timpul necesar. Cand suntem cu cineva, sa il ascultam cu adevarat, fara sa ne gandim la cursele pe care le mai avem de facut pentru casa sau serviciu, la facturile de platit, la… la…
  1. Regasind placerea, dorinta

Una dintre primele consecinte ale angoasei este pierderea dorintei si a placerii de a trai. Incetam sa ne mai ocupam de lucruri care ne faceau bine inainte, iar dorinta de a simti placerea oferita de ele dispare incetul cu incetul. Stop!

  • Sa ne regasim creativitatea, sa ne intoarcem – fortat, initial – la activitatile care dau sare si piper existentei.
  • Creativitatea inseamna incredere in sine, in capacitatea de a face lucruri frumoase. Sa reluam, asadar, unstensilele adaptate fiecaruia dintre noi: pixul, tastatura, pensulele si culorile, foarfecele… si ne reapucam de lucru!
  1. Lucrand cu noi insine

Imblanzirea angoasei cere o munca reala cu sine. Scopul fiind acela de a ne alege felul cum ne traim viata, iar nu sa o suportam doar.

  • Sa nu ne mai temem sa traim, sa nu ne mai lasam striviti de angoasa (de boala, de esec, de moarte etc.), ci sa actionam pentru a da sens vietii.
  • Sa ne reanalizam, sa plonjam in propriul trecut, spre a ne autodepasi – doar printr-o implicare persoanala de asemenea anvergura vom imblanzi angoasa. Aceasta introspectie poate cere mult timp si multa osteneala, dar ea este cheia succesului. Daca nu gasim toata forta necesara in noi insine, terapeutii abia asteapta sa ne vina in ajutor!

Sursa:

Suferi de anxietate, atacuri de panica sau fobii? Treci printr-un moment dificil? Ai dificultati de comunicare, relationare, adaptare? Nu (mai) poti gestiona eficient propriile emotii? Nu (mai) reusesti sa gasesti solutii pentru problemele tale?

Spune-mi ce te framanta si vom gasi metoda potrivita tie pentru a te ajuta si a te vindeca.

Viata este frumoasa si merita traita!

Fa-ti o programare la numarul de tel: 0730/58.74.58 sau la adresa de e-mail: alina@alinablagoi.ro.

Te astept cu drag!

Psiholog Alina Blagoi