8 comportamente eficiente pentru combaterea stresului

1

Stresul poate slabi enorm sistemul imunitar si contribui la aparitia diferitelor boli. Hormonii stresului, precum cortizolul, pot slabi raspunsul imunitar. In plus, nivelele ridicate de cortizol contribuie la aparitia hipertensiunii, reduc functia mentala, contribuie la aparitia problemelor de glucoza (zahar) din sange si slabesc functia glandei tiroide, printre alte efecte.
Cand dorim sa stimulam sistemul imunitar si sa combatem stresul, cele mai multe persoane se gandesc imediat la remedii precum plante, vitamine si o alimentatie sanatoasa. Desigur ca fiecare dintre acestea, atat separat, cat si impreuna, sunt foarte eficiente pentru o viata sanatoasa si un sistem imunitar optim. Insa v-ati gandit ca exista si anumite atitudini sau comportamente care pot sa dea rezultate la fel de bune? S-a demonstrat in nenumarate randuri eficienta acestora si este recomandat sa recurgeti la acestea atat pentru a preveni diverse tulburari sau boli, cat si ca mod de viata:

1. Rasul

Rasul si simtul umorului ne ajuta sa facem fata mai bine problemelor din viata zilnica. In plus, acestea stimuleaza producerea limfocitelor, reduc nivelele de cortizol (hormonul stresului) si pragul de durere, crescand in acelasi timp toleranta la stres si senzatia generala de buna-dispozitie.

2. Muzica

Nu este necesar sa canti bine, este suficient doar sa canti. Exista multe studii care au demonstrat impactul pozitiv al muzicii asupra sistemului imunitar. Asadar, poti sa canti si sa asculti muzica zilnic pentru a te bucura de efectele placute pe care muzica le declanseaza in intregul organism.

3. Contactul fizic

Imbratisarile, mangaierile sau masajele reduc nivelele de cortizol, crescand in acelasi timp nivelele de oxitocina – care ajuta la reglarea tensiunii sanguine, a temperaturii corporale, favorizeaza vindecarea mai rapida a ranilor si amelioreaza durerile, reduc inflamatia si intaresc sistemul imunitar. Iata cate motive minunate ai pentru a-ti imbratisa si mangaia cat mai des partenerul, copiii, persoanele dragi, chiar si animalele de casa.

4. Meditatia

Meditatia a fost studiata mult in ultimii ani si se cunosc deja multe informatii despre efectele sale pozitive. Conform unuia dintre aceste studii, in cazul persoanelor care au meditat timp de opt saptamani s-a inregistrat un raspuns imunitar crescut fata de virusul gripei. Expertii afirma ca aproximativ 15-20 de minute de meditatie pe zi pot ajuta foarte mult pentru combaterea stresului si intarirea sistemului imunitar.

5. Optimismul

Un studiu realizat de Suzanne Segerstrom, de la Universitatea din Kentucky, a demonstrat cum raspunsul imunitar poate creste atunci cand persoanele devin mai optimiste si cum acesta se reduce atunci cand aceleasi persoane devin mai putin optimiste. Efectul produs a fost de 0.19. Modest, dar semnificativ. Pentru a intelege semnificatia acestuia, autoarea studiului a explicat ca de exemplu, efectul produs in cazul in care o persoana are hipertensiune si ia un medicament pentru diminuarea acesteia, este de 0,03. Iar efectul produs asupra densitatii osoase cand se ia calciu este de 0,08. De aceea, prin comparatie, efectul optimismului este destul de puternic, astfel incat se merita sa fie adoptat pentru o viata mai sanatoasa.

6. Hidratarea

A bea orice lichid si a bea apa nu este acelasi lucru. Unele persoane nu beau aproape niciodata apa, ci consuma bauturi racoritoare, cafea, ceai sau bauturi alcoolice, care in realitate, deshidrateaza organismul. Apa pura si sucurile proaspete de legume si fructe (obtinute in casa si nu cele din comert) sunt extrem de importante pentru ca organismul sa functioneze corect, inclusiv creirul. De asemenea, o hidratare corecta poate preveni aparitia multor boli sau tulburari si poate mentine la cote optime functionarea sistemului imunitar.

7. Miscarea in aer liber

O plimbare zilnica de aproximativ 10-30 de minute ajuta la stimularea sistemului imunitar, la fel ca exercitiul fizic in general. Exercitiile fizice ajuta ca celulele sistemului imunitar sa circule in intregul corp, stimuland astfel circulatia sanguina. In plus, exercitiile fizice elibereaza in corp endorfinele, asa-numitele molecule ale fericirii, care alunga in mod eficient stresul, anxietatea, tensiunile.

8. Controlul constient

Controlul constient al proceselor fiziologice se poate invata, iar faptul de a avea o minte deschisa si credinta ca iti poti influenta in mod direct – prin gandurile si emotiile benefice – sistemul imunitar si functiile corpului, este un pas important spre sanatate si relaxare.

Sursa:

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi