Cum afecteaza emotiile corpul si mintea

smileys_-_gefuehle_hi-1

Pentru a avea o viata echilibrata si sanatoasa trebuie sa luam in considerare rolul important pe care il au emotiile in viata noastra. De la manie, tristete, anxietate sau bucurie si fericire, trebuie sa le recunoastem si sa le depasim pe cele negative, pentru ca altfel acestea ne vor distruge corpul si mintea.
Emotiile de baza sunt iubirea si teama (care este absenta iubirii), de fapt toate emotiile au ca punct central, ca nucleu, iubirea, fie ca exces, fie ca lipsa.

Bucuria

Este cea mai atractiva dintre emotii pentru ca exprima inocenta, este o stare pura a sufletului si este cea mai vindecatoare dintre toate emotiile.
Bucuria ne ajuta sa vedem intotdeauna partea buna a evenimentelor din viata noastra, ea inlatura temerile si nelinistile. Bucuria ne face constienti de faptul ca sursa tuturor emotiilor benefice este inima si le ofera acestora un sens ascendent. Bucuria reprezinta un moment in care ne simtim liberi si entuziasmati. Aceste momente fericite ne confera o stare de relaxare, de detensionare si ne provoaca o noua atitudine, pozitiva si increzatoare.

Mania

Cand mania se transforma in iritare, agresivitate permanenta si ura, ea se intoarce impotriva noastra afectand ficatul, digestia si sistemul imunitar. Ea poate fi insa transformata printr-o atitudine constienta intr-o emotie pozitiva atunci cand ne conduce la autoafirmare, la apararea intimitatii noastre sau la apararea stimei de sine. Aceasta emotie ne vorbeste despre intoleranta, despre dorinta de a controla viata si pe ceilalti asa cum credem noi. Mania este intotdeauna prezenta atunci cand depindem de opiniile celorlalti pentru a ne valida importanta si valoarea proprie.

Teama

Printre multele aspecte pe care le cuprinde teama, aceasta emotie ne vorbeste in primul rand despre neincredere in noi si in fortele proprii, despre nevoia de a cere o protectie constanta in exterior. Teama excesiva si necontrolata fata de diferite aspecte ale vietii ne poate distruge fericirea si bunastarea. Aceasta emotie nu se refera la precautia instinctiva pe care o avem de exemplu atunci cand trecem strada, ci este acea emotie care ne pune in cale obstacole de cele mai multe ori imaginate si nu reale si care ne face sa ne simtim nesiguri.

Tristetea

Este un sentiment care ne poate duce la depresie cand o amplificam, insa in acelasi timp ne si poate ajuta. Tristetea, daca constientizam cu luciditate sursa ei, ne ajuta sa ne conectam cu noi insine si sa restauram controlul interior asupra fiintei noastre si asupra emotiilor noastre cele mai profunde. Tristetea ne poate motiva inspre o noua reintegrare personala. Cand ne simtim depresivi ramanem linistiti, cu noi insine, retrasi. Aceasta retragere ne transmite ca am ajuns intr-un punct din care nu mai putem evada sau respinge ceea ce simtim si ca este necesar sa ne confruntam cu tot ceea ce am ascuns cu grija si sa aflam astfel mai multe despre noi insine si emotiile noastre.

Nelinistea

Este un sentiment de gol interior care unoeri provoaca o senzatie de lipsa de aer. Este un gol care apare atunci cand cautam raspunsuri in exteriorul fiintei noastre si nu in noi insine. Apare atunci cand cautam ajutoare exterioare pentru ca nu avem forta interioara necesara de a depasi anumite dificultati. Daca de exemplu nu ne acceptam singuratatea si nu incercam sa-i dam un sens creator si constructiv, vom resimti acest gol interior si vom incerca sa il umplem mereu cu ceva material. Insa cum acest gol interior nu poate fi umplut cu lucruri materiale, el se tot amplifica.
Nelinistea interioara nu dispare niciodata mancand tot mai multa ciocolata, ci atunci cand ne acceptam asa cum suntem si ne impacam cu noi insine.

Stresul

Apare datorita competitivitatii, din dorinta de a fi mai mult decat suntem, din comparatia cu ceilalti si cu realizarile lor, din goana vesnica dupa merite si aprobari exterioare. Stresul distructiv dauneaza sistemului imunitar. Insa exista si un stres bun care ne permite sa ne simtim apti si pregatiti in situatiile de criza si sa profitam de acestea ca fiind o oportunitate de a atinge un nivel mai profund al fiintei noastre.

Singuratatea

Daca ne oferim zilnic 20 de minute pentru a fi doar cu noi insine, acesta este un pas important spre sanatate si echilibru.
Daca de exemplu ne oferim cateva minute in fiecare dimineata pentru a reflecta profund asupra noastra, asupra dorintelor si aspiratiilor noastre, acest timp petrecut cu noi insine ne va regenera profund si ne va impulsiona sa actionam pozitiv.
Toate emotiile negative au si un aspect pozitiv, ele devin negative si daunatoare pentru noi doar atunci cand le reprimam sau le negam.
Atunci cand acceptam aceste emotii negative, le putem transforma. Trebuie sa le canalizam intr-un sens pozitiv, benefic, constructiv, sa nu ne lasam acaparati de ele. Nu ne ajuta cu nimic sa ne repetam la infinit aceleasi scenarii negative, ci sa transformam mereu raul in bine prin alegerile noastre constiente. In loc sa-ti repeti mereu “sunt trist, sunt bolnav si nimeni nu ma iubeste” renunta la aceste lamentari care nu au cum sa te ajute si afirma “Pe zi ce trece ma simt tot mai bine, sunt optimist si plin de iubire”.

Sursa:

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi