Alegeri sanatoase

24796570_173593516566476_4314939824608160871_n

Faptul ca te consideri o persoana foarte ocupata iti poate creste capacitatea de autocontrol si stima de sine.

In zilele noastre implicarea in afaceri este deseori considerata  motiv de ingrijorare si de suparari, insa poate fi totodata si prilej pentru obtinerea unor satisfactii si luarea unor decizii favorabile pe termen lung, conform unui studiu efectuat de o renumita scoala de business.

In fiecare zi luam multe decizii care presupun alegerea intre nevoile imediate si beneficiile care ar putea fi obtinute pe termen lung. Spre exemplu, sa mergem la sala dupa serviciu sau sa mergem pur si simplu acasa si sa ne relaxam in fata televizorului? Sa punem bani deoparte pentru pensie sau sa spargem cat mai multi intr-o vacanta? Sa mancam fructe sau prajituri la desert?

Cand ne percepem noi insine ca fiind persoane foarte ocupate, creste sima de sine, ceea ce inclina balanta spre a face alegerile mai sanatoase, afirma autorii studiului.

Acestia au aratat ca simpla perceptie despre sine ca fiind o persoana foarte ocupata sau ceea ce ei au numit o minte ocupata reprezinta un fel de emblema care poate contribui la obtinerea unui auto-control mai bun.

Studiul arata ca a avea mereu mult de lucru poate fi o arma cu doua taisuri. In timp ce persoanele care resimt mai apasat presiunea timpului tind sa devina anxioase si iau decizii pentru placerea de moment, cele care pur si simplu se percep ca fiind persoane implicate tind sa faca alegeri mai sanatoase datorita importantei pe care singure si-o acorda.

Afacerile ca mod de crestere a stimei de sine

Intr-o serie de studii cercetatorii au activat mintea ocupata a participantilor prin diferite mijloace. In unele cazuri participantii au primit mesaje care le sugerau in mod subtil ca sunt foarte ocupati fiecare in parte. In alte experimente, li s-a cerut participantilor sa scrie ce i-a facut sa fie foarte ocupati in ultima perioada.

Participantilor li s-a cerut apoi sa ia decizii in diferite domenii care presupun auto-controlul, cum ar fi alimentatia, exercitiile sportive sau economiile pentru pensie. Cei carora li s-a reamintit despre stilul de viata foarte ocupat au fost in mod semnificativ mai inclinati sa faca alegeri sanatoase.

In mod evident, studiile au aratat ca un grad inalt al stimei de sine a fost cheia pentru cresterea capacitatii de auto-control. Cand s-a intervenit pentru a scadea temporar sentimentul de importanta si stima de sine a participantilor care in mod normal se percepeau ca fiind foarte ocupati, s-a constatat o reducere a capacitatii de auto-control.

Implicatii pentru marketing si politica

Este un lucru obisnuit pentru cei care lucreaza in marketing sa foloseasca afacerile ca pe un concept de campanie (publicitara) la care multi consumatori reactioneaza.

Cu toate acestea, daca produsul promovat este unul absolut necesar, spre exemplu mancarea, campania publicitara ar putea da gres.

Referirile la afaceri ar trebui sa fie folosite in cazul produselor care solicita oamenilor sa dovedeasca auto-control, cum ar fi aparatele de gimnastica, spre exemplu.

In plus, aceste rezultate si-ar putea gasi aplicabilitatea in domeniul publicitatii medicale sau al reducerii consumului de alimente. Autorii de politici ar putea identifica unele metode prin care sa activeze nivelul de implicare ca un stimul pentru a creste in mod relevant comportamentul responsabil al populatiei.

Studiul a fost realizat de Business School INSEAD si publicat in Journal of Consumer Research.

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi