Atacurile de panica si tratament

Alina Blagoi - Atacul de panica

1. Definirea atacurilor de panica:

Ce este un atac de panica?

Atacul de panica este un acces brusc de frica intensa (stare afectiva caracterizata prin neliniste psihomotorie, teama nedeslusita, fara obiect) care cauzeaza simptome ingrijoratoare, dar care nu ameninta viata: batai accentuate ale inimii, dificultatea respiratiei, sentimente de pierdere a controlului sau de moarte iminenta. In mod obisnuit, dureaza de la 5 la 20 minute si poate fi cauzat de circumstante stresante sau poate aparea pe neasteptate. Atacul de panica survine atunci cand acest sistem reactioneaza exagerat sau cand nu este necesar. In timpul atacului de panica, sistemul nervos reactioneaza ca atunci cand se are de a face cu o situatie amenintatoare de viata. Acest raspuns cauzeaza simptome fizice si sentimente ingrijoratoare.

Cum pot recunoaste un atac de panica?

Atacurile de panica incep de multe ori dintr-o data si fara avertisment. Din momentul in care incep, isi ating punctul de maxima intensitate in 10 minute si dureaza aproximativ 30 de minute.

Un atac de panica se manifesta printr-o serie de simptome fizice si cognitive:

• palpitatii, batai puternice si/sau accelerate ale inimii

• transpiratii

• valuri de caldura sau de frig

• amorteala, furnicaturi in corp

• tremuraturi sau frisoane

• senzatie de sufocare sau de nod in gat

• respiratie ingreunata sau senzatia de taiere a respiratiei

• presiune, disconfort sau durere in piept

• greata, diaree sau alte probleme cu stomacul

• senzatie de ameteala, de rau, de pierdere a echilibrului sau de lesin

• senzatie de irealitate, de a fi in afara corpului sau senzatia ca ceea ce se petrece este ciudat, neobisnuit

• teama de a muri

• teama de a pierde controlul sau de a innebuni.

Durata unui atac de panica este de aproximativ 20-30 minute, iar intensitatea sa creste treptat si atinge un nivel maxim in aproximativ 10 minute.

2. Definirea anxietatii:

Ce este anxietatea?

Anxietatea poate fi descrisa ca o stare afectiva vaga, difuza, de neliniste, de apasare, de tensiune, de ingrijorare, de teama nemotivata, fara un obiect precizat sau disproportionata cu factorii obiectivi care o determina. In mod categoric, este datatoare de disconfort psihic.

Sentimentele dominante sunt de insecuritate, de teama, anticipand abandonul, pedepsirea, producerea unor accidente, a unor nenorociri sau catastrofe. Imaginatia este foarte productiva in scenarii care nu pot fi nici eliminate, nici ignorate.

Cum se manifesta?

Atunci cand, in preajma noastra, apare un pericol (de exemplu, un sarpe sau un pradator), in creierul nostru se produce o serie de lucruri:

– toata atentia se focalizeaza pe pericol, orice alta activitate e fie intrerupta, fie realizata „in regim de avarie”;

– creierul (in particular, o zona specifica din creier, numita amigdala) intra intr-o stare de hipervigilenta. Aceasta stare stimuleaza secretia de neurotransmitatori, care fac sa ne bata inima cu putere, sa ne tensioneze corpul, sa asimilam mai mult oxigen. Pe scurt, ne pregateste pentru reactia de fuga sau lupta, in fata pericolului;

– comportamentul devine mult mai prudent si tindem sa ne indepartam, sa ocolim, sa evitam zona periculoasa.

Semnele si simptomele anxietatii generalizate pot varia in combinatie si severitate.

Simptomele anxietatii generale sunt:

• agitatie si nerabdare

• senzatie de nod in gat

• agitatie si nerabdare

• senzatie de nod in gat

• oboseala, stare de slabiciune

• dificultati in concentrare, senzatia de „cap gol” sau de „vid mintal”

• stare de nervozitate sau iritabilitate

• tensiune musculara sau stare de incordare

• tulburari de somn (dificultati in a adormi, trezit in mijlocul noptii, trezit devreme dimineata, somn excesiv) sau somn neodihnitor

• preocupare exagerata pentru lucruri cotidiene, obisnuite sau pentru subiecte minore.

Formele anxietatii apar, cel mai adesea, in variate combinatii si se convertesc unele in altele.

Caracteristici anxietatii sunt urmatoarele:

a) caracteristici fiziologice:

1. hipervigilenta si tensiune musculara

2. respiratie rapida si neregulata

3. palpitatii

4. tremuraturi, greata, senzatie de lesin, diaree, gura uscata

5. transpiratie.

b) caracteristici cognitive:

1. atentie hiperfocalizata pe „pericole”

2. rationamente neintemeiate pe date sau pe logica

3. predictii catastrofice

4. sentimentul ca iti pierzi controlul si ca vei innebuni

c) caracteristici comportamentale:

1. evitarea situatiilor sau a comportamentelor considerate periculoase

2. efectuarea repetitiva a unor comportamente care induc senzatia de siguranta.

Anxietatea inseamna trairea constienta a tuturor acestor fenomene care au loc la nivel fiziologic, cognitiv si comportamental.

De ce devenim tensionati si anxiosi?

Anxietatea este un raspuns multidimensional la stimulii din mediul persoanei sau stimulii interni rezultati din combinarea proceselor psihologice individuale cu cele biologice generale. Ea poate fi un raspuns fizic la stres, poate fi rezultat al interpretarii proprii din perspectiva personalitatii sau poate fi un efect al unor boli sau medicatii (inclusiv consumul de droguri).

• Efectul evenimentelor stresante de viata

• Efectul personalitatii

• Efectul unor boli sau medicatiei

Solutii pentru a scapa de anxietate:

Este important ca persoanele care se confrunta cu anxietatea sa inteleagafaptul ca ele nu sunt o boala psihica. Este important ca ele sa aiba incredere in abilitatea lor siin a-si asuma responsabilitatea de a depune efort in acest sens. Psihoterapeutul este persoana de suport, care, prin strategii specifice ajuta la depasirea starilor si ofera sustinere siincredere in procesul vindecarii.

Anxietatea se inlatura cu multa miscare fizica.

Practicand tehnici de relaxare vei scapa de anxietate.

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi

Suferi de anxietate, atacuri de panica sau fobii? Treci printr-un moment dificil? Ai dificultati de comunicare, relationare, adaptare? Nu (mai) poti gestiona eficient propriile emotii? Nu (mai) reusesti sa gasesti solutii pentru problemele tale?

Spune-mi ce te framanta si vom gasi metoda potrivita tie pentru a te ajuta si a te vindeca.

Viata este frumoasa si merita traita!

Fa-ti o programare la numarul de tel: 0730/58.74.58 sau la adresa de e-mail: alina@alinablagoi.ro.

Te astept cu drag!