Cand apelam la suport psihologic in contextul pandemiei de COVID-19

1111111111111111111

In aceasta perioada de criza creata de coronavirus, emotiile negative (de la anxietate si stres, la furie sau disperare) incearca sa preia controlul asupra mintii noastre. Atentia se concentreaza mai mult asupra stirilor negative, vestile rele sunt memorate mai repede si reamintite mai usor, iar situatiile neutre pot fi intelese ca fiind periculoase.

Totodata, frica si anxietatea in raport cu bolile, inclusiv cu cele infectioase, pot provoca emotii negative puternice la adulti si copii. Fiecare persoana reactioneaza diferit la situatiile stresante, in functie de caracteristicile factorului de stres, cum ar fi intensitatea si durata acestuia, de factori individuali, cum ar fi fondul genetic, personalitatea, temperamentul si capacitatea de a face fata stresului, precum si in functie de suportul comunitatii.

Printre persoanele care ar putea fi afectate psihologic negativ mai puternic la stresul unei crize provocate de pandemia de COVID-19 se numara:

– persoanele in varsta si persoanele cu boli cronice care prezinta un risc mai mare de contractare a COVID-19;

– copiii si adolescentii;

– persoanele care participa la raspunsul fata de COVID-19, cum ar fi medicii si alti furnizori de servicii medicale sau personalul din randul fortelor de ordine si siguranta publica;

– persoanele care au tulburari de sanatate mintala, inclusiv cele care consuma substante psihoactive.

Indiferent de categoria profesionala sau de varsta ori de activitatile desfasurate, stresul din timpul perioadei in care se manifesta o pandemie poate cuprinde:

– teama si ingrijorarea pentru propria sanatate si pentru sanatatea celor dragi;

– modificari ale obisnuintelor legate de somn sau de modul de alimentare;

– dificultati legate de somn sau de concentrare a atentiei;

– inrautatirea problemelor de sanatate cronice;

– utilizarea crescuta a alcoolului, tutunului sau a altor medicamente.

Expunerea la tragedii legate de COVID-19 poate determina suprasolicitarea emotionala, chiar aparitia unor reactii de stres post-traumatic cu simptome cum ar fi ganduri intruzive, absenta reactiilor emotionale, dificultati de somn, iritare si concentrarea dificila a atentiei.

Lista de verificare prezentata mai jos, elaborata de Jessica Koblenz, psiholog specializat in domeniul traumei si tulburarii de stres post-traumatic, poate fi utilizata de catre orice persoana pentru a aprecia cum se descurca din punct de vedere psihologic si pentru a reflecta asupra schimbarilor importante care s-au produs in timpul pandemiei de COVID-19. Cu ajutorul acesteia poate fi apreciata in linii mari capacitatea unei persoane de a rezista la schimbari considerabile si de a se adapta.

Lista de verificare cuprinde urmatorii itemi:

  1. Sunt o persoana extravertita (persoana receptiva la lumea exterioara, care-si exteriorizeaza emotiile, sociabila, deschisa).
  2. Cunosc personal o persoana care are COVID-19.
  3. Cunosc personal o persoana care a murit sau este in stare critica din cauza COVID-19.
  4. Un eveniment de viata major a avut loc dupa aparitia pandemiei de COVID-19 (de exemplu, o persoana cunoscuta a murit, m-am mutat sau nu am putut sa ma mut, mi-am pierdut locuinta etc.).
  5. Sunt insarcinata.
  6. Am un membru al familiei cu sistemul imunitar compromis sau nefunctional sau cu risc care locuieste cu mine.
  7. Imobilul in care locuiesc nu are un spatiu in aer liber (locuiesc intr-un apartament fara curte).
  8. Am copii.
  9. Viata mea s-a schimbat major ca urmare a faptului ca muncesc de acasa.
  10. Eu sau partenerul meu/partenera mea mi-am pierdut locul de munca ca urmare a pandemiei provocate de noul coronavirus.
  11. Am fost un parinte care muncea inainte de aparitia acestei pandemii.
  12. Somnul meu a fost perturbat in ultimele doua saptamani.
  13. Modul meu de alimentatie s-a schimbat (am mancat mai mult sau mai putin decat de obicei in ultimele doua saptamani).
  14. Am fost diagnosticat/a cu COVID-19.
  15. Sunt ingrijorat/a ca as putea avea COVID-19 sau ma preocupa frecvent starea mea de sanatate.

In cazul fiecarui item se acorda 1 punct pentru raspunsul Da si 0 puncte pentru raspunsul Nu. In final se aduna punctele obtinute, iar scorul total obtinut se interpreteaza orientativ conform informatiilor din tabelul urmator.

 

Nivel scor total

 

Semnificatie

Scor total intre 0 si 5 puncte Impact usor – functionarea personala si viata sunt in mare parte neafectate. Resimtiti impactul pandemiei, dar viata pare normala in multe domenii. Identificati modalitatile prin care puteti sa ajutati persoanele aflate in nevoie.
Scor total intre 6 si 10 puncte Impact moderat – viata a fost perturbata, dar intr-o masura gestionabila. Se fac eforturi pentru protejare dar exista asteptarea ca, dupa trecerea acestei situatii, se va reveni la functionarea personala obisnuita. Trebuie sa aveti grija de nevoile dumneavoastra de baza si sa va asigurati resursele pentru a face fata schimbarilor care apar.
Scor total intre 11 si 15 puncte Impact sever – exista perturbari in prezent care schimba aproape fiecare aspect al vietii. Exista ingrijorari cu privire la daca si la momentul in care acestea vor disparea. Este prezent un grad mare de stres legat de faptul ca viata asa cum o stiti in prezent, poate nu va fi niciodata la fel. Acordati mai mult timp activitatilor de auto-ingrijire si legate de interesele personale.

In cazul in care obtineti un scor mai mare de 6 puncte, pana la 10 puncte (inclusiv), suportul psihologic pe care vi-l poate acorda o persoana apropiata, un coleg sau psihologul este util pentru a va ajuta sa gestionati eficient stresul resimtit.

Daca obtineti un scor total mai mare de 10 puncte este recomandat sa solicitati unui psiholog sau medic psihiatru suportul psihologic sau alte servicii de specialitate care va pot ajuta.

Toate informatiile prezentate anterior au rolul de a va sprijini in aprecierea starii dumneavoastra psihice. Ele nu sunt destinate sa asigure realizarea unui diagnostic al starii de sanatate mintala proprie sau a altei persoane, ci sa va ofere indicii care sa semnaleze ca suportul psihologic sau alte servicii de specialitate va pot ajuta sa treceti mai usor peste perioada de criza determinata de pandemia de COVID-19.

Referinte bibliografice:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/managing-stress-anxiety.html
https://psychcentral.com/blog/mental-health-checklist-how-am-i-doing-amidst-covid-19/

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi