Cat de importante sunt odihna si somnul

000000000000.6

Odihna si somnul sunt esentiale pentru sanatate, productivitate si pentru a evita epuizarea.

Exista o vorba veche, dar discutabila, care spune: „Ce nu te omoara te face mai puternic”. Persoanele care cred acest lucru pun mare pret pe abilitatea de a depasi obstacolele si pe curajul de a trece in continuu de la o sarcina la alta.

Acest stil de viata, dus la extrem, poate fi periculos. Nu numai ca va duce la o munca grea, dar poate avea si un impact negativ asupra sanatatii.

Stiinta ne demonstreaza ca lucrurile care ne fac mai puternici sunt odihna si somnul. Daca doriti sa faceti o munca de calitate, studiile arata ca trebuie sa va odihniti intre mai multe activitati.

Odihna sterge in mod efectiv efectele oboselii de la activitatea anterioara si va permite sa alocati de doua ori mai mult timp pentru urmatoarea sarcina decat ati fi facut-o in mod normal.

Aceasta duce, de asemenea, la rezultate mai bune. Cum asa? Ei bine, cand va odihniti, creierul vostru nu este inactiv, utilizeaza un grup de zone conectate, cunoscut sub numele de retea implicita.

In aceasta stare, creierul este oarecum relaxat, dar este capabil sa evalueze problemele actuale si sa gaseasca solutii intr-un mod care nu este posibil atunci cand sunteti implicat activ intr-o sarcina.

Deci, atunci cand sunteti blocati pe ceva, nu incercati sa rezolvati imediat problema, cu orice pret. Luati o pauza si intreprindeti o activitate care nu presupune un efort mental deosebit, cum ar fi impachetarea hainelor, pentru putin timp. S-ar putea sa fiti surprins de cat de rapid va veni solutia la problema.

De asemenea, merita sa stiti ca puteti avea o „odihna activa” prin simpla schimbare a activitatilor din cand in cand. Trecerea de la o activitate la alta are aceleasi efecte in plan mental ca atunci cand sunt solicitati muschi diferiti, permitand efectiv odihna creierului si intoarcerea la fiecare sarcina cu un sentiment de reimprospatare.

In acelasi fel, valoarea somnului nu trebuie subestimata. In timpul somnului, corpul sufera tot felul de reparatii ale oaselor, muschilor si vaselor de sange. Aceasta inseamna ca beneficiile oricarui exercitiu fizic pe care l-ati facut in timpul zilei au loc cu adevarat in timpul somnului. Acelasi lucru este valabil si pentru activitatea mentala. Somnul este momentul in care toate informatiile noi pe care le-ati acumulat in timpul zilei pot fi consolidate si stocate corespunzator in memorie.

Cultura noastra este obsedata de productivitate. Dar viata nu inseamna sa stoarceti ultima picatura de energie pana cand ramaneti goi ca si cum ati fi un tub de pasta de dinti. Viata este despre voi si despre aspiratiile voastre si aveti sanse mai mari sa vi le indepliniti atunci cand sunteti odihniti.

Sursa: Emily Nagoski, Amelia Nagoski – ,,Burnout: The secret to unlocking the stress cycle”

Va multumesc,

Psiholog Aina Blagoi