Cati ani are creierul tau? Afla-i varsta cu ajutorul acestui test

creier

Masura in care trecerea timpului ne afecteaza creierul depinde de multi factori legati de stilul de viata. Un test creat de dr. Vincent Fortanasce, profesor de neurologie la University of Southern California, poate ajuta la evaluarea „varstei reale a creierului” si sugereaza o serie de recomandari utile pentru incetinirea procesului de imbatranire cerebrala si scaderea riscului de aparitie a bolii Alzheimer.
„Cu cat devenim mai batrani, cu atat pierdem mai repede neuroni”, spune dr. Stuart Ritchie, cercetator la Centre for Cognitive Ageing and Cognitive Epidemiology din cadrul University of Edinburgh. „Distrugerea neuronilor duce la micsorarea dimensiunilor creierului si stim acum ca aceasta micsorare este legata de pierderi ale capacitatilor cognitive.” Se reduce, de asemenea, numarul conexiunilor cerebrale – legaturile dintre neuroni.
Dupa varsta de 60 de ani, cu totii incepem sa prezentam unele schimbari de acest gen la nivelul creierului, dar, in cazul unor persoane schimbarile apar mai devreme, iar la altele, mai tarziu.
Dr. Vincent Fortanasce, profesor de neurologie la University of Southern California este de parere ca, apeland la testul simplu dezvoltat de el, la care trebuie sa raspundeti cu „adevarat” sau „fals” la un numar de 25 de afirmatii, se poate afla varsta creierului.

Iata testul

1. Dorm in fiecare noapte 7-8 ore (sau mai mult).
2. Mananc zilnic cel putin 5 portii de fructe si legume bogate in antioxidanti.
3. Mananc zilnic cel putin o portie de afine, mure sau zmeura.
4. Mananc de cel putin 3 ori pe saptamana peste bogat in acizi omega 3, pregatit la gratar sau la cuptor.
5. Iau de cel putin 5 ori pe saptamana suplimente de ulei de peste sau ulei de in, bogate in acizi omega 3.
6. Iau zilnic un supliment de acid folic si o pastila de multivitamine.
7. Iau zilnic o doza mica de aspirina.
8. Beau vin rosu sau suc de struguri rosii cel putin de 5 ori pe saptamana.
9. Fac exercitii fizice aproape zilnic, cel putin cate 30 de minute odata (in total, cel putin 3 ore de exercitii fizice viguroase, pe saptamana).
10. Citesc carti dificile, rezolv cuvinte incrucisate sau Sudoku sau ma implic, de cel putin 5 ori pe saptamana, in activitati care necesita invatare activa, memorizare, calcule, analiza si rezolvarea unor probleme.
11. Am „gene ale longevitatii”, in familia mea exista/au existat mai multe persoane care au trait peste 80 de ani fara a avea probleme de memorie.
12. Nivelul colesterolului total este sub 200 mg/dl.
13. Nivelul de LDL (colesterol „rau”) este sub 129 mg/dl.
14. Nu sunt obez (chiar in cazul unui exces ponderal, acesta nu trebuie sa depaseasca o anumita limita: maximum 9 kg peste greutatea normala pentru o femeie, 13 kg pentru un barbat).
15. Am o alimentatie de tip mediteranean, bogata in fructe, legume, cereale integrale, leguminoase, seminte si fructe oleaginoase (alune, nuci) si saraca in carne rosie, principala sursa de grasimi fiind uleiul de masline.
16. Folosesc ulei de masline in loc de unt sau margarina, nu consum grasimi trans.
17. N-am fumat niciodata.
18. Am tensiunea arteriala normala.
19. Nu am diabet.
20. Nu sufar de sindrom metabolic (nivel ridicat de trigliceride in sange, obezitate centrala – grasime depusa in jurul taliei – si hipertensiune), numit si sindrom de rezistenta la insulina.
21. Nu sufar de tulburari de somn, precum sforait, apnee obstructiva in somn sau insomnie netratata.
22. Existenta zilnica a stresului necontrolat nu este o problema pentru mine.
23. Beneficiez de sprijin emotional puternic din partea unui grup de persoane si iau parte la multe activitati placute cu prietenii, colegii si membrii familiei.
24. Nu am probleme cu memoria de scurta durata sau de lunga durata.
25. Sunt gata sa intreprind ceva pentru a preveni aparitia bolii Alzheimer si sunt dispus sa fac orice e necesar pentru asta.

De cate ori ati raspuns „adevarat”? Pentru fiecare raspuns de acest tip, aveti un punct; iata ce inseamna scorul pe care l-ati obtinut.

0-11: aveti un risc mare de aparitie a bolii Alzheimer. Varsta reala a creierului este cu 10 ani mai mare decat varsta cronologica. Mergeti la medic cat mai repede si discutati deschis despre problemele de sanatate pe care le aveti si despre ceea ce puteti face pentru a preveni aceste probleme.

12-14: aveti un risc moderat de Alzheimer. Varsta reala a creierului este cu 5 ani mai mare decat cea cronologica. Desi diferenta nu este mare, e necesar sa intelegeti riscurile cu care va confruntati si care maresc sansele aparitiei bolii.

15-19: OK. Varsta reala a creierului este aceeasi cu cea cronologica. Aveti un risc redus de aparitie a bolii Alzheimer, dar, chiar si asa, ganditi-va ce schimbari pozitive ati putea face in ceea ce priveste alimentatia, exercitiul fizic, stimularea mentala sau odihna si relaxarea.

20-22: nu-i rau deloc! Varsta reala a creierului este cu 10 ani mai mica decat cea cronologica. Va preocupati mult de sanatatea mentala si fizica. Uitati-va inca o data la afirmatiile la care ati raspuns „fals” si vedeti ce schimbari pozitive mai puteti face.

23-25: felicitari, imbatraniti frumos! Varsta reala a creierului este cu 15 ani mai mica decat cea cronologica, sunteti sanatos, cu o minte tanara si productiva. Daca lucrurile raman neschimbate in ceea ce priveste stilul de viata, riscul de a suferi de Alzheimer este extrem de scazut.

Din testul de mai sus se desprind si principiile unui stil de viata care sa previna imbatranirea prematura a creierului:

• antrenati-va corpul si mintea;
• adoptati o dieta sanatoasa;
• odihniti-va bine;
• renuntati la obiceiurile nocive;
• incercati sa aveti o viata sociala plina si placuta;
• relaxati-va (prin metode precum yoga, meditatia, exercitile fizice) si invatati sa rezistati efectelor dure ale stresului.

Sursa