Cercetatorii au descoperit o metoda prin care pot face orice persoana sa fie mai creativa

creativitate

Cercetatorii au reusit sa faca oamenii sa fie mai creativi prin suprimarea unei zone din creier cu ajutorul stimularii electrice non-invazive.

Testele proiectate sa testeze abilitatea creierului de a gandi creativ au confirmat reusita oamenilor de stiinta.

Diferite parti ale creierului uman functioneaza pentru a genera idei noi si pentru a rezolva probleme, pe cand alte zone din creier joaca rolul de „filtru”, blocand ideile irelevante, perceptiile si amintirile care ar putea sa incomodeze in realizarea unei sarcini. Cercetatorii au vrut sa afle ce s-ar intampla daca acest „filtru” mental ar fi dezactivat temporar si daca acest lucru ar fi de ajutor in cazul sarcinilor in care creativitatea este un atu.

Mai multe cercetari din acest domeniu au aratat ca o parte a creierului cunoscuta sub numele de cortexul prefrontal joaca un un rol important in controlul cognitiv. Dr. Sharon Thompson-Schill si echipa sa de cercetatori de la Universitatea Pennsylvania au speculat ca inhibarea acestei zone din creier ar putea ajuta oamenii sa devina mai creativi in anumite sarcini.

Pentru a verifica aceasta ipoteza, oamenii de stiinta au folosit o metoda non-invaziva cunoscuta sub numele de tDCS (stimulare transcraniana cu impulsuri de curent). Dispozitivul folosit in acest scop lanseaza un semnal electric slab catre creier, ce este concentrat asupra unei zone din creier pentru a schimba comportamentul pacientului.

Aceasta stimulare electrica influenteaza semnalele electrice transmise de neuroni, diminunand comunicarea intre celulele nervoase din acea zona.

Cercetatorii au folosit dispozitivul asupra cortexului prefrontal, iar participantilor la studiu le-au fost aratate cateva obiecte obisnuite si li s-a cerut sa spuna repede cateva moduri neobisnuite in care pot fi folosite aceste obiecte. De exemplu, participantii vedeau imaginea unei palarii si spuneau ca ar putea fi folosita ca ulcior de apa. Oamenii de stiinta le-au aratat participantilor 60 de obiecte, fiecare pentru cate 9 secunde, notand cat timp le-a trebuit participantilor pentru a anunta o utilizare neobisnuita (in cazul in care reuseau acest lucru).

„Atunci cand folosim obiectele in viata de zi cu zi, controlul cogntiv ne ajuta sa ne concentram asupra scopului obisnuit in care este folosit obiectul, filtrand aspectele irelevante”, a explicat doctorul Chrysikou, unul dintre cercetatorii implicati in acest studiu. „Totusi, pentru a-ti veni ideea de a folosi o bata de baseball pe post de facalet trebuie sa te gandesti la forma si la materialul din care este conceput acest obiect”, a mai spus cercetatorul.

Experimentul a confirmat ca inhibarea cortexului prefrontal a dus la stimularea creativitatii: daca participantii din grupul de control nu au gasit utilizari neobisnuite pentru 15 din cele 60 de obiecte, cei carora le fusese stimulat cortexul prefrontal stang au ratat doar 8 obiecte si au oferit raspunsuri, in medie, cu o secunda mai repede.

„O diferenta de o secunda este ceva urias in cercetarile psihologice. Sunt obisnuita sa vad diferente masurate in milisecunde”, a declarat Thompson-Schill. „Este probabil cel mai mare efect pe care l-am vazut in 20 de ani de cercetari”, a mai spus omul de stiinta.

„Oamenii difera de celelalte primate prin faptul ca avem o perioada indelungata de imaturitate a cortexului prefrontal”, a explicat Thompson-Schill. Acesta ar putea fi un motiv pentru care copiii nu exceleaza la sarcinile care necesita multa atentie, dar sunt foarte buni la cele ce necesita o imaginatie bogata. De asemenea, acest lucru ar putea ajuta copiii sa invete rapid informatii noi.

„Este important sa nu filtrezi anumite lucruri, mai ales cand inveti”, spune cercetatoarea. „Daca filtrezi informatii despre mediu pentru ca le consideri irelevante, poti sa ratezi oportunitati de a invata despre aceste lucruri”, a concluzionat cercetatoarea.

Sursa

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi