Cum intelegi ca suferi de Sindromul Burnout. Vezi care sunt simptomele si cum previi aceasta afectiune.

00000000000.12

Mai devreme sau mai tarziu, vine un moment cand descoperi ca viata trece rapid. Ai vrea sa te opresti, dar nu poti, pentru ca ai planuri ambitioase. Si continui sa alergi, fara sa-ti oferi dreptul la odihna.

Simti ca ai obosit, insa joci in continuare rolul omului de succes, pentru ca intr-adevar esti de succes – la exterior, iar in interior e goliciune.

Oboseala se schimba pe iritatie. Te irita chiar si ceea ce iti aducea bucurie. Ti se pare ca nu esti capabil sa simti emotii. Esti cinic, ai un simt al umorului desavarsit, insa glumele sunt tot mai rautacioase si ii ofenseaza pe altii.

Apoi, vine momentul cand te plictisesti si de jocul succesului. Cel mai bun moment devine: “cand ma vor lasa toti in pace”. Paradoxul e ca atunci cand toti te lasa in pace, deja ti se pare ca nimeni nu mai are nevoie de tine. Vocea interioara iti spune: “din nou n-ai reusit”, “scopurile tale sunt mici”, “oamenii asteapta de la tine mai mult”.

Iti doresti sa te concediezi, sa divortezi, sa pleci, sa incepi totul de la zero. Sa arunci de pe tine tot ce te apasa si te impiedica sa traiesti. Si chiar renunti la tot, iar dupa o perioada scurta de timp totul se repeta si din nou esti in acelasi tren.

Deja si corpul tau striga ca a obosit: ai insomnii, boli frecvente, lipsa de energie. Ajungi sa stai tintuit la pat o saptamana din cauza gripei. Astfel are loc “arderea” omului.

Arderea emotionala (sindromul Burnout) – este reactia organismului la actiunea prelungita a stresului profesional, manifestandu-se prin epuizare mintala, fizica si psihoemotionala.

Particularitatea sindromului Burnout este ca poate fi usor de ascuns. Omul poate lucra, comunica relativ normal, dand vina pe oboseala pentru unele momente.

Etapele sindromului Burnout

1. Oboseala cronica

– spre deosebire de oboseala obisnuita, persoana “arsa” dupa odihna va ramane la fel de obosita.

– munca inceteaza sa-i aduca satisfactie.

– nu are nicio satisfactie din rezultatele si realizarile sale.

– are un volum mare de munca si lipsa de timp.

– reprimarea altor sfere ale vietii, cu exceptia muncii.

– concentrare slaba, lipsa de atentie.

2. Iritabilitate si agresiune

– reactie negativa la evenimentele exterioare.

– omul nu observa iritabilitatea, lui i se pare ca se comporta in mod normal, dar toata lumea este impotriva lui.

– isi poate varsa usor nervii pe cineva din preajma sa.

– munca nu numai ca nu-i aduce satisfactie, ci ii provoaca emotii neplacute.

– productivitate de munca scazuta si anxietate constanta.

– somnolenta si letargie, incalcarea regimului de somn.

– inrautatirea relatiilor cu rudele si colegii.

3. Apatia

– se caracterizeaza prin pierderea sensului pe fundalul oboselii cronice generale.

– omul nu mai reactioneaza la probleme in comunicarea cu familia si/sau prietenii, incepe sa actioneze mecanic.

– de multe ori apatia poate fi confundata cu starea de zen si liniste, justificand totul prin cuvintele: „acum privesc totul filozofic“, insa nu e zen.

– organismul conecteaza regimul de economisire a energiei, deconectand emotiile, in incercarea de a se salva.

4. Dezgustul

Apare senzatia goliciunii interioare, omul “ars” se pierde pe sine, se cufunda in depresie. Arderea emotionala duce la boli fizice si emotionale, omului ii apar ganduri suicidare.

La primele 2 etape omul poate scapa relativ usor de “arderea” emotionala. Daca a ajuns la a treia si a patra etapa, iesirea din aceasta stare dureaza de obicei cativa ani, trebuie sa ceri ajutorul unui psiholog.

Ce faci daca ai recunoscut aceste simptome la tine? 

1. E nevoie de modificarea prioritatilor in viata.

2. E nevoie de incetinirea ritmului de viata.

3. Activitate fizica si somn.

4. Obtinerea suportului.

Sursa; https://relatii.net

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi