Cum sa ai grija de sanatatea ta mintala la varsta a III-a?

Alina Blagoi - Cuplu de varsta a treia

Starea de sanatate este definita ca o stare de bine fizic, psihic si social. Sa fii sanatos inseamna sa ai si alte beneficii cum ar fi o stare de spirit pozitiva.

Este important sa existe un echilibru in viata oricui in ceea ce priveste munca, placerea, exercitii fizice, hrana sanatoasa, odihna si relaxare suficienta. Persoanele sanatoase fizic si psihic se adapteaza usor fiecarei schimbari din viata, construiesc relatii puternice, bazate pe incredere si sinceritate.

Oamenii de varsta a III-a isi doresc mai mult ca oricand sa fie sanatosi cat mai mult timp, pentru ca ei considera ca inca mai au multe de facut in viata. De aceea pun sanatatea mai presus de orice, pentru ca atunci cand esti sanatos poti sa faci orice.

Pentru o viata echilibrata si sanatoasa ar trebui sa urmeze urmatoarele recomandari:

1. La varsta a III a este nevoie sa existe odihna, deoarece este esentiala pentru fiecare, dar si pentru o functionare normala a organismului; odihna necesara unui om este de 8 ore pe noapte.

2. Persoanele varstnice si batrane trebuie sa acorde o deosebita atentie regimului alimentar.

La indivizii de peste 65 de ani ratia alimentara trebuie sa furnizeze doar 2400 calorii/zi pentru barbat si numai 2100 calorii/zi pentru femei. Nevoile calorice sunt mai mici odata cu inaintarea in varsta. Trebuie evitate proteinele, lipidele si glucidele simple in exces. Alimentatia va fi, de fapt, in functie de bolile acumulate pe parcursul vietii. Este esential un aport corespunzator de vitamine si saruri minerale. Sarurile minerale pot fi luate din legume si fructe, fara a exista pericolul unui aport ridicat de colesterol (cum este cazul produselor lactate).

3. Ca si celelalte, importanta in viata varstnicilor este miscarea, astfel, facand activitati fizice minim 30 de min pe zi, se vor mentine cu un tonus bun si un echilibru hormonal echilibrat. De asemenea s-a constatat ca activitatea fizica este o arma eficienta in combaterea depresiei, reducand aparitia ei, daca acesta este realizata in mod regulat si constant.

Prin exercitii fizice, mintea este elibereaza de ganduri negative si ii dau acesteia o stare de bine, de relaxare si confort .

4. Creativitatea este pentru sanatatea mentala la varstnici un mod de existenta. Creierul are nevoie de exercitii care sa il mentina in forma, si este la fel de necesara ca si activitatea fizica.

Mentinerea unei activitati intelectuale continue ar diminua riscul de imbolnavire. Activitati ca cititul cu regularitate a unei carti sau a ziarului si revistelor, rezolvarea rebusurilor, mersul la teatru sau concerte, participarea la diverse activitati sociale sunt de recomandat persoanelor dupa iesirea la pensie.
Astfel momentele frumoase, de bucurie, fericire, inspiratie, amuzament, iubire si invatare se vor reflecta in mod direct in starea de sanatate, de bunastare, de succes, satisfactie, productivitate si de implinire.

Va multumesc,

Psiholog Aina Blagoi