Cum sa procedati cand va este frica

44

Am invatat o lectie importanta, atat din experienta personala, cat si in cursul practicii psihologice. Desi initial am aflat-o accidental, ea functioneaza mult mai bine atunci cand o aplicati intentionat. Am sa va povestesc despre ce este vorba, pentru a putea cauta apoi modalitati de a va planifica unele schimbari cu scopul de a reduce frica, a gasi mai multa fericire in viata si a va spori sansele de succes in toate incercarile.

Iata lectia:

Ori de cate ori va este frica, nu va simtiti in largul dumneavoastra, sunteti nervosi sau ingrijorati, actionati invers decat ati face-o in mod firesc. Frica este una dintre emotiile omenesti cel mai des intalnite. Cu totii avem temerile noastre. Multi copii se tem sa mearga la scoala, altora le e frica de animale sau de unele activitati noi. Adultii sunt angoasati la ideea de a vorbi in public, se tem de conflictele interpersonale, de zborul cu avionul si de multe alte lucruri pe care le percep ca fiind amenintatoare sau stanjenitoare. Reactia cea mai comuna la frica este incercarea de a o diminua. Daca aveti un copil anxios, veti incerca in mod firesc sa-l ajutati sa se simta mai bine.

Procedand in acest fel, oamenii invata sa evite trairea fricii. Desi asta este reactia naturala, ea este si cea mai putin folositoare. Cu cat evitati mai mult sa treceti prin experiente care va trezesc o stare de anxietate, cu atat disconfortul dumneavoastra se va accentua cu timpul.
Veti evita sa va infruntati temerile si, in cele din urma, veti pierde multe activitati importante, pentru ca alegeti sa traiti in interiorul zonei de confort personal. Nu veti avea nici ocazia sa invatati ca, atunci cand va ingaduiti sa resimtiti anxietatea, aceasta dispare in mod firesc, de la sine. Mesajul meu catre dumneavoastra este sa va straduiti sa iesiti din zona de confort in care s-ar putea sa traiti in prezent. Atunci veti ajunge in acel loc in care va asteapta cel mai uluitor succes personal si profesional. Este un adevar valabil pentru multe domenii ale vietii.

Ganditi-va cum a fost cand ati inceput sa mergeti la intalniri romantice. Probabil ati avut o stare de nervozitate si timiditate. Daca ati fi incercat sa evitati senzatiile respective, era posibil sa fi ratat infiriparea unei relatii minunate. Probabil ca nu v-ati simtit prea bine nici cand a trebuit sa le vorbiti celorlalti in clasa sau la serviciu. Totusi, cu timpul, daca v-ati infruntat timiditatea, ati observat ca v-a crescut increderea in dumneavoastra, iar frica s-a diminuat.

Cand va simtiti anxios si nu foarte in largul dumneavoastra, spuneti-va ca sentimentele acelea sunt minunate, deoarece semnifica faptul ca va straduiti sa va depasiti temerile, sa traiti viata din plin si sa deveniti o fiinta mult mai increzatoare si mai dispusa sa-si implineasca potentialul personal.

Dr. Larina Kase, presedinta a companiei Performance and Success Coaching, LLC, coautoare a cartii electronice End SelfSabotage („Puneti capat autosabotarii”).

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi