Dependenta de internet la adulti

Alina Blagoi - Dependenta de internet

Internetul este o sursa constanta de informatii si divertisment .
Jocurile, forumurile, retelele sociale precum Facebook si Twitter, Messenger-ul, blog-urile – sunt doar cateva dintre mijloacele de socializare folosite zi de zi ,dandu-ne posibilitatea sa ne exprimam public sau anonim despre orice subiect.
Timpul petrecut on-line poate fi extrem de productiv insa utilizarea internetului in mod compulsiv poate interfera cu viata de zi cu zi, activitatea profesionala, relatiile sociale si de familie.
Cand va simtiti mai confortabil cu prietenii virtuali decat cu cei reali, cand nu va puteti opri din a juca jocuri, cand petreceti ore in sir navigand pe internet desi sunteti constient ca are efecte negative asupra vietii dvs, e cazul sa va puneti un semn de intrebare!
Multi dintre noi folosesc internetul pentru a pastra legatura cu familia sau prieteni indepartati; multi il folosim pentru ca este o necesitate la locul de munca. Insa marea majoritate ajung sa petreaca prea mult timp in fata calculatorului dorind sa gestioneze sentimente neplacute precum stresul, singuratatea, depresia, anxietatea.
Cand aveti o zi proasta și vreti sa scapatii de probleme, internetul poate fi o priza ușor accesibila. Dar oricat de mult comfort v-ar oferi lumea virtuala, nu uitati ca exista modalitati mai sanatoase si mai eficiente pentru a mentine sentimentele dificile sub control.
Prezentati un risc mai mare sa deveniti dependenti de internet daca :
1. Suferiti de anxietate – folositi internetul pentru a va distrage atentia de la grijile si temerile permanente.
2. Suferiti de depresie – aparent, internetul poate fi o cale de evadare dar prea multe ore petrecute in fata unui monitor nu face altceva decat sa amplifice stresul, izolarea si singuratatea.
3. Exista alte dependente precum jocurile de noroc, sexul, drogurile, alcoolul
4. Lipsa sprijinului social – dependentii de internet folosesc adesea retele de socializare, mesagerie, jocuri in retea dorind sa stabileasca noi relatii ce le-ar putea creste increderea in ei insisi
5. Un adolescent nefericit se simte oricand mai in largul sau in lumea virtuala decat in societate.
Semnele si simptomele dependentei de internet variaza de la persoana la persoana. Nu exista o regula care spune ca trebuie sa petreci un anumit numar de ore/zi navigand pe Google sau sa trimiti un anumit numar de mesaje/zi. Exista insa semnale de alarma care ar trebui sa va puna pe ganduri :
• Deschideti internetul mai des decat intentionati, fara un motiv important?! Cateva minute devin cateva ore?!
• Primul lucru pe care il faceti cand ajungeti acasa este sa dati drumul la computer , sa intrati pe messenger, apoi verificati si profilul de Facebook si abia la culcare inchideti calculatorul?!
• Incep sa se adune “oalele de mancare” si hainele aruncate prin jurul calculatorului?!
• Simtiti ca nimeni nu va intelege mai bine decat prietenii virtuali?!
• Va simtiti nelinistiti, prost dispusi, deprimati sau iritabili cand trebuie sa inchideti internetul?!
• Ati riscat pierderea unei relatii importante, a locului de munca sau a carierei din cauza internetului?!
• V-ati mintit familia sau prietenii ascunzandu-le preocuparea tot mai intensa pentru internet?!
• Ati facut in mod repetat si fara succes eforturi de a reduce utilizarea internetului?!

Cum puteti ajunge intr-o astfel de situatie?! Foarte simplu…

1. Comunicarea prin intermediul PC-ului

Chat-ul/videochat-ul, e-mail-ul, retelele de socializare (adaugati poze, lasati comentarii, cautati statusuri deosebite, discutati cu toata lumea despre tot felul de nimicuri)

2. Intretinerea unui blog/site ; citirea de bloguri / site-uri

Aveti cativa bloggeri pe care ii cititi, dar din link in link va dati seama ca au trecut 5 ore; administrati un blog si in loc sa scrieti ceva zilnic, adaugati banere, schimbati tema, mai numarati vizitatorii din ora in ora

3. Dependenta de jocuri arcade/simulatoare/multiplayer/on-line

Jucati “tot ce misca” ,va implicate in competitii si petreceti mult timp incercand sa deveniti “campion”?! Ganditi-va totusi ca e doar un joc, ar trebui sa va destinda, sa va relaxeze. Daca nu o face deloc probabil nu jucati ce trebuie sau exagerati

4. Strangrea/descarcarea de informatii (torrente, warez)

Va place sa cautati lucruri interesante si cautand una mai gasiti si alta asadar salvati absolut totul, poate veti avea nevoie ceva mai tarziu?! Linistiti-va, informatiile de obicei tot acolo raman… limitati-va la ce aveti nevoie in momentul respectiv.

5. Setea permanenta de a imbunatati performantele hardware (upgrade frecvent) dar si software (intretinerea excesiva a pc-ului, cautarea frecventa a ultimelor versiuni ale programelor)

6. Urmarirea de filme si clipuri, ascultat muzica (youtube, trilulilu, etc)

7. Hacking/cracking.

Fizic, simptomele utilizarii excesive a internetului se manifesta prin dureri de cap, tulburari de atentie, senzatii de oboseala a ochilor, vedere incetosata, dureri la nivelul muschilor gatului si umerilor.
Semnale de alarma in utilizarea excesiva a internetului pot fi:

1. Modificari ale stilului de viata, pentru a putea petrece cat mai mult timp pe net
2. Scaderea activitatii fizice
3. Dezinteres fata de propria sanatate
4. Renuntarea la activitati importante, pentru a ramane mai mult timp pe net
5. Privarea de somn sau schimbari in ritmul somnului, in acelasi scop
6. Scaderea drastica a activitatii de socializare, rezultatul fiind instrainarea prietenilor
7. Neglijarea treptata a familiei
8. Dorinta de a petrece tot mai mult timp online
9. Neglijarea locului de munca si a obligatiilor personale

• Exista o serie de masuri pe care le puteti lua pentru a tine sub control utilizarea internetului. Este foarte important sprijinul familiei, apropiatilor dar si ajutorul de specialitate intrucat puteti reveni oricand la vechile tipare comportamentale, mai ales daca job-ul pe care-l aveti va obliga sa petreceti ceva ore in fata calculatorului.
• Constientizarea motivului care va face sa evadati in lumea virtuala (diminuarea starii de anxietate,depresie,stres ; obtinerea de informatii despre droguri,alcool, sex; sunteti o persoana mai timida sau lipsita de incredere in sine si va este mai usor sa comunicati online, etc)
• Cu cat socializati mai mult in lumea reala, cu atat mai putin veti avea nevoie de interactiune pe internet
• Faceti-va timp in fiecare saptamana pentru prieteni si familie. Incercati sa gasiti grupuri cu interese comune, cum ar fi o echipa de sport – asta va face ca interactiunea si relatiile cu ceilalti sa se dezvolte in mod natural
• Pentru a vedea zonele cu probleme, tineti un jurnal in care notati cat de des deschideti internetul pentru activitati neesentiale ; observati daca exista anumite perioade din zi cand va logati mai des, cara este acea activitate care va face sa pierdeti notiunea timpului
• Puteti seta un cronometru care sa opreasca computerul / tableta / telefonul dupa un anumit interval de timp
• Inlocuiti utilizarea internetului cu activitati mai sanatoase cum ar fi o plimbare in parc , vizitarea unui muzeu , cina cu prietenii,etc
• Apelati la ajutor de specialitate (terapie cognitiv -comportamentala, grupuri de sprijin, psihoterapie)