Echilibrul emotional si sanatatea sistemului digestiv

Alina Blagoi - Echilibrul emotional si digestie

Te-ai intrebat vreodata care este motivul din spatele aparitiei sentimentului de “fluturi in stomac”? Sau, de ce simti o puterica emotie in jurul stomacului atunci cand se intampla ceva neasteptat? Mai multe studii de-a lungul anilor au stabilit ca sistemul digestiv influenteaza intr-o masura foarte mare starea de sanate mentala a unei persoane. Corpul uman este format din doua creiere. Unul se afla in zona capului, iar cel de-al doilea se afla in zona sistemului digestiv. Nervul vag, nervul cranian cu cea mai lunga distribuitie in corp, este nervul care conecteaza aceste doua creiere. Substantele chimice – neurotrasmitatori, hormoni – care controleaza creierul, se regasesc de asemenea si in sistemul digestiv. Avand in vedere aceasta stransa legatura dintre creier si sistemul digestiv, cerctatorii au ajuns la concluzia ca un sistem digestiv sanatos sprijina din plin la mentinerea unei stari de sanatate mintala si emotionala.
Sistemul digestiv gazduieste peste zeci de mii de miliarde de microorganisme, printre acestea regasindu-se peste 1000 de specii diferite de bacterii cunoscute posesoare a peste 3 milioane de gene, de 150 de ori mai mult decat genele umane. Potrivit studiilor, prezenta sau absenta microflorei intestinale, afecteaza in mod direct dezvoltarea comportamentelor care determina modificari neurochimice in creier.
Microflora intestinala sprijina functia de comunicare cu creierul. Prezenta sau absenta unor elemente influenteaza sistemul nervos central si comportamentul. Prin urmare, este necesar sa reusim sa mentinem o comunicare sanatoasa intre sistemul digestiv si creier cu scopul de a preveni afectiunile psihice si pentru a ne imbunatati echilibrul emotional. De aceea, este foarte important sa va mentineti sistemul digestiv sub control.
Cercetatorii de la Universitatea din California, Los Angeles (UCLA), au supus un numar de 60 de femei, impartit in trei grupe, la tratament cu iaurturi probiotice, non-probiotice, iar ultimul grup nu a fost consumat iaurt deloc. Atunci cand au fost examinate, la patru saptamani dupa inceperea tratamentului, s-a constatat ca femeile din grupul care a consumat iaurturi probiotice aveau un raspuns emotional mult mai stabil atunci cand erau expuse in fata unei situatii stresante.
Kirsten Tillisch, cea care a condus aceste cercetari a remarcat: “Prin schimbarea mediului din intestin, putem schimba de fapt, ceea ce se intampla in creier.”
Asa ca, atunci cand iti hranesti mintea, nu uita sa-ti hranesti in aceasi masura si sistemul digestiv.
Iata cateva dintre modalitatile prin care le poti hrani pe ambele, in acelasi timp:
1. Include prebiotice in dieta ta zilnica. Prebioticele sunt carbohidrati ce nu pot fi digerati de catre sistemul digestiv care cresc numarul de baterii prietenoase in intestin. Cateva dintre acestea sunt: iaurtul, ovazul, usturoiul, ceapa, bananele, orz, hrean, tarate de grau, papadie, sparanghel.
2. Nu uita sa mananci micul dejun in fiecare dimineata! Atunci cand te trezesti, nivelul zaharului din sange este redus, motiv pentru care te simti lipsit de energie. In cazul in care vrei sa ai energie pentru a realiza ceea ce-ti doresti in ziua respectica, atat fizica cat si psihica, nu uita sa mananci micul dejun.
3. Lipsa de varietate in dieta noastra presupune o lipsa de varietate a microflorei intestinale.
4. Evita alimentele acide. In plus, mare atentie la consumul de cafea si alcool.
5. Mananca fructe. Fructele sunt cea mai buna sursa de enzime si de vitamine.
6. Foarte multe dintre mirodenii, cum ar fi scortisoara, coriandrul, turmericul sprijina hranirea bacteriilor prietenoase ale sistemului digestiv. De asemenea, acestea elimina prezenta bacteriilor neprietenoase din intestinul tau.
7. Incearca sa reduci pe cat posibil nivelul factorilor de stres pe care-i accepti in viata ta. Bucura-te cat poti de mult de viata, canta, deseneaza, danseaza.
8. Yoga si meditatia sunt doua dintre practicile care ofera rezultate excelente in domeniul relaxarii si nu in ultimul rand au un efect pozitiv asupra sanatatii psigice si digestive.
9. Mentine-ti nivelul de energie in echilibru consumand mai multe mese mici pe parcursul zilei.
10. Hidrateaza-te suficient. Deshidratarea poate provoca o multime de probleme, atat digestive, cat si psihice si nu numai.