Efectele abuzului emotional pe termen lung nu dispar prea usor! Cum sa le vindeci?

00000000000.7

Sus-jos, alb-negru, impinge-trage si asa mai departe. Abuzul emotional are un impact urias asupra inimilor si mintilor noastre, iar minciunile plantate in psihicul nostru, lasate netratate, pot dura mult timp dupa incetarea roller coaster-ului. Este greu sa sapi adanc si sa identifici aceste rani, mai ales cand nici macar nu ne dam seama ca suntem inca raniti. Dar luni sau ani mai tarziu, comportamentul nostru si transformarile de caracer ne pot ajuta sa aruncam o lumina asupra a ceea ce are nevoie cu adevarat de atentia noastra.

In cazul celor mai multe forme de abuz emotional, victima se simte lipsita de valoare, de putere si simte o ruptura puternica in interior. Aceste rani nu lasa cicatrici vizibile, desi sunt la fel de dureroase ca orice alta vatamare corporala. Ne adunam bucatile rupte din sufletul nostru si ne revenim cat putem de repede. Ne intoarcem la existenta noastra zilnica, gandindu-ne ca totul este bine – dar ceva inca parte diferit. Multi supravietuitori ai abuzului descriu doua persoane complet diferite: “inainte de abuz” si “dupa abuz”.

Adevarul traieste in corpul nostru si in comportamentele noastre, iar adevarul se va manifesta in moduri ciudate pana cand gasim din nou drumul catre casa. In continuare va vom prezenta cateva dintre semnele clare care iti sugereaza ca inca suferi de efectele persistente ale abuzului emotional:

1. Amorteala

Te izolezi si  ajungi sa fii mai mult un observator al lumii, decat un participant. Totul pare blocat. Nu te simti rau, dar nici nu te simti bine. Nu prea simti mai nimic, de fapt. Chiar si atunci cand stii ca ar trebui sa fii fericit, e ca si cum ar fi un gardian strans in jurul inimii tale in orice moment, impiedicand nimic sa intre sau sa iasa.

Acest lucru te poate deznadajdui – ca si cand ai fi afectat pe vecie si nu iti poti simti emotiile in mod normal. Cu toate acestea, este primul pas spre apropierea de trauma ta cu o perspectiva blanda si ingrijoratoare. Permite-i amortirii sa fie acolo si intelege ca  nu va fi acolo  decat daca te protejeaza de niste lucruri destul de coplesitoare. Corpul tau incearca sa te ajute! Concentreaza-te pe acel efort nobil si vei incepe incet sa-ti dezvolti simtul iubirii necesare pentru a stapani aceasta durere.

2. Cautarea aprobarii

Acest semn poate fi chiar mascat, deoarece se manifesta in moduri acceptabile din punct de vedere social: multumirea oamenilor, a fi placut cu toata lumea si o atentie excesiva asupra aspectului exterior.  Acest comportament spune de fapt ca nu te simti suficient fara acesta. Aceasta este o minciuna pusa in inima ta si ar trebui sa fie exilata pentru totdeauna. Valoarea noastra ca fiinte umane nu depinde de niciunul din aceste lucruri.

Daca incetinesti si intrerupi aceste comportamente, este posibil sa simti sentimentele de rusine, inadecvare si chiar gelozie. Primul instinct ar fi acela de a te intoarce la viciile tale, dar te incurajez sa s tai cu aceste sentimente pana cand intelegi cu adevarat cat suferi de fapt. Numai atunci putem incepe sa ne privim cu compasiune si sa descoperim ca dragostea sanatoasa nu trebuie castigata.

3. Resentimente

Acest lucru se poate construi in timp, si nu este vorba despre a arunca cu obiecte sau despre tipete. Semne mult mai frecvente includ iritabilitatea, vina, modificarea tensiunii arteriale, frustrarea si nerabdarea. Cuvantul cheie al resentimentului este “ar trebui”. In esenta, traim intr-o stare constanta de rezistenta fata de realitate.

Cele mai multe cai psihologice sau spirituale vor evidentia motivele pentru care resentimentele sunt toxice, dar eliberarea nu este chiar asa de simpla. Trebuie sa fim buni cu noi insine si sa nu simtim nici un fel de rusine pentru purtarea acestor resentimente.  Tot ceea ce avem nevoie este intentia de a ne elibera de ele si va incepe sa se intample. Eu personal am gasit iertarea ca fiind foarte eficienta, dar exista multe alte cai. De indata ce ne oprim sa ne concentram pe ceilalti rai, avem in sfarsit timp sa ne ocupam de ranile noastre.

4. Judecata si analiza

Aceasta schimare de personalitate se intampla incet. Auzi cuvinte frumoase care-ti ies pe gura, dar gandurile tale sunt altundeva in intregime. Analizezi obsesiv tot ceea ce fac altii, pana cand devine dificil sa ai incredere in oricine. Te concentrezi pe comportamente, tinandu-i pe altii (si pe tine insuti) la standarde foarte inalte.

Inca o data, cheia in acest caz este auto-compasiunea. Trebuie sa fii bun fata de tine si sa intelegi ca toate acestea sunt mecanisme de protectie – o teama de a nu fi in control. Judecandu-ne pentru ca judecam este o bucla infinita care poate fi intrerupta doar prin iubire. Nu tu ai cerut asta. Ai facut tot ce ai putut cu o situatie imposibila si cu cat vei putea sa te odihnesti mai mult in acest adevar, cu atat vei deveni mai moale in inima ta.

Sursa: https://caplimpede.ro; https://www.mindbodygreen.com/

Va multumesc,

Psiholog Aina Blagoi

  • No Posts