Ce tip de inteligenta are copilul tau? Teoria inteligentei multiple

inteligenta copii

Howard Gardner, psiholog in domeniul psihologiei stadiale, a formulat o teorie cu privire la natura inteligentei, care vine in contradictie cu perspectiva psihometrica anterioara. In acceptiunea lui H.Gardner, inteligentele reprezinta capacitatea cognitiva a individului, descrisa printr-un set de abilitati, talente, deprinderi mentale pe care le detine orice persoana dezvoltata normal, ele fiind grupate in opt categorii.

1. Inteligenta verbala/lingvistica – aceasta reprezinta capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie in registrul oral (ca moderator TV, orator, politician, povestitor), fie in registrul scris (ca jurnalist, dramaturg, poet, editor). Copiilor cu o putenica inteligenta verbala le place sa citeasca, sa scrie, sa povesteasca si invata cu usurinta limbi straine.

2. Inteligenta logica/matematica – aceasta include capacitatea de a utiliza rationamente inductive si deductive, de a rezolva probleme abstracte, de a intelege relatiile complexe dintre concepte, idei si lucruri. Deprinderea de a emite rationamente are aplicabilitate in multe arii ale cunoasterii si include, de asemenea, capacitatea de utiliza gandirea logica in stiinta, studii sociale, literatura etc. (Bellanca, 1997). Acest tip de inteligenta cuprinde si capacitatea de a clasifica, a anticipa, a stabili prioritati, a formula ipoteze stiintifice si a intelege relatiile de cauzalitate.
Copiii cu o inteligenta logico-matematica dezvoltata au abilitati in rezolvarea problemelor, recunoasterea modelelor, relationare.

3. Inteligenta vizuala/spatiala – aceasta inteligenta a „imaginilor si tablourilor” cuprinde capacitatea de a percepe corect lumea inconjuratoare pe cale vizuala, precum si capacitatea de a recrea propriile experiente vizuale. Acest tip de inteligenta incepe sa se dezvolte odata cu dezvoltarea perceptiilor senzorio-motorii. Pictorul, sculptorul, arhitectul, gradinarul, cartograful, proiectantul, graficianul, cu totii transfera imagini mentale asupra unui obiect pe care il creeaza ori il imbunatatesc. Perceptia vizuala se combina cu un set de cunostinte prealabile, cu experienta, cu reactiile emotionale, cu imagini preexistente pentru a crea o noua viziune oferita celorlalti ca experienta. Indivizii cu inteligenta spatiala au capacitatea de a percepe cu deosebita acuitate culorile, liniile, formele, spatiul, pot percepe relatiile dintre aceste elemente. De asemenea, ei pot vizualiza, pot reprezenta grafic imagini in spatiu, pot sa-si inteleaga propria pozitie intr-un spatiu matriceal.
Copiii cu o inteligenta spatiala dezvoltata creeaza reprezentari vizual – spatiale ale lucrurilor si le pot transpune pe suporturi concrete, isi pot imagina si pot proiecta lucrurile, pot observa dinamica lucrurilor.

4. Inteligenta corporala/kinestezica – inteligenta la nivelul corpului si al mainilor ne permite sa controlam si sa interpretam miscarile corpului, sa manevram obiecte, sa realizam coordonarea (armonia) dintre trup si spirit. Acest tip de inteligenta nu se regaseste numai la atleti, ci poate fi intalnit in miscarile de finete ale chirurgului care realizeaza o operatie pe cord sau la un pilot care isi regleaza cu finete aparatura de bord. „Acest tip de inteligenta include deprinderi fizice speciale precum coordonarea, echilibrul, dexteritatea, forta, flexibilitatea, viteza, precum si deprinderi la nivelul proprioceptorilor, la nivel tactil si cutanat”(Armstrong, 2000).
Copiii cu o inteligenta kinestezica dezvoltata,au o foarte buna coordonare ochi-mana, o mare capacitate de exprimare a emotiilor cu ajutorul miscarii si sunt talentati la sport.

5. Inteligenta muzicala/ritmica – acest tip se contureaza prin gradul de sensibilitate pe care individul il are la sunet si prin capacitatea de a raspunde emotional la acest tip de stimuli. Acest tip de inteligenta reprezinta „capacitatea de a percepe (in calitate de meloman), de a discrimina (in calitate de critic muzical), de a transforma (in calitate de compozitor), si de a exprima (in calitate de interpret) formele muzicale”(Armstrong, 2000).
Copiii cu o inteligenta muzicala dezvoltata au un simt dezvoltat al ritmului sunetelor, invata cu usurinta sa cante la un instrument, le place foarte mult sa asculte muzica de la varste fragede.

6. Inteligenta interpersonala – reprezinta abilitatea de a sesiza si de a evalua cu rapiditate starile, intentiile, motivatiile si sentimentele celorlalti. Aceasta include sesizarea expresiei faciale, a inflexiunilor vocii, a gesturilor; include si capacitatea de a distinge intre diferite tipuri de relatii interpersonale si capacitatea de a reactiona eficient la situatiile respective (Armstrong, 2000). Acest tip de inteligenta implica „deprinderi de comunicare verbala si nonverbala, deprinderi de colaborare, capacitatea de rezolvare a conflictelor, de lucru consensual in grup, capacitatea de a avea incredere, de a respecta, de a fi lider, de a-i motiva pe ceilalti in vederea atingerii unor scopuri reciproc avantajoase.”(Bellanca, 1997).
Copiii cu o inteligenta interpersonala dezvoltata lucreaza foarte bine in echipa, inteleg usor intentiile, motivatiile, scopurile celorlalti, comunica usor, mediaza si negociaza cu succes.

7. Inteligenta intrapersonala – Aceasta presupune capacitatea de a avea o reprezentare de sine corecta (de a cunoaste calitatile si punctele slabe), de a avea constiinta starilor interioare, a propriilor intentii, motivatii, de a-ti cunoaste temperamentul si dorintele; de asemenea, capacitatea de autodisciplina, autoantelegere si autoevaluare (Armstrong, 2000). O persoana cu asemenea tip de inteligenta isi petrece timpul reflectand, gandind, autoevaluandu-se. Nevoia de introspectie transforma inteligenta in ceva extrem de intim. Conform lui Gardner, „inteligenta intrapersonala depaseste cu putin capacitatea de a distinge intre placere si durere si de a te implica sau retrage dintr-o situatie pe ca rezultat al acestei distinctii”( Gardner, 1983; 1993).
Copiii cu o inteligenta intrapersonala dezvoltata isi pot evalua corect calitatile, se inteleg foarte bine pe ei insisi, stiu cum sa se automotiveze.

8. Inteligenta naturalista – Aceasta este sesizabila la indivizii care invata cel mai bine prin contactul direct cu natura. Pentru acestia, cele mai potrivite lectii sunt cele din aer liber. Acestora le place sa alcatuiasca proiecte la stiinte naturale, cum ar fi observarea pasarilor, alcatuirea insectarelor, ingrijirea copacilor sau a animalelor. Ei prefera ecologia, zoologia, botanica (Gardner, 1994).
Copiii cu o inteligenta naturista dezvoltata se vor bucura sa invete despre plante si animale, sa participe la excursii si expeditii, sa ajute la conservarea mediului.

Ce tip de inteligenta are copilul tau? Care predomina?

Expertii sugereaza ca observarea este cel mai bun mod de a intelege care tip de inteligenta i se potriveste copilului tau. “Urmaresti ceea ce ii place copilului tau sa faca cel mai mult”, explica Howard Gardner .
Pe masura ce descoperi stilul de invatare care i se potriveste copilului tau, ajuta-l sa-si dezvolte abilitatile si da-i cat mai multe sanse de a se exprime liber.

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi