O tragedie tacuta

70339521_1455159767968012_3843644753782505472_n

Exista o tragedie tacuta care se dezvoltata zi de zi in casele noastre, si se refera la cele mai pretioase bijuterii ale noastre: copiii nostri. Copiii nostri sunt intr-o stare emotionala devastatoare! In ultimii 15 de ani, cercetatorii ne-au dat statistici din ce in ce mai alarmante privind o crestere acuta si constanta de imbolnavire mintale ale copilului care ajunge acum la proportii de epidemie:

Statisticile nu mint:
• 1 din 5 copii au probleme de sanatate mintala
• S-a observat o crestere de 43 % a adhd
• S-a observat o crestere de 37 % a depresiei adolescentilor.
• S-a observat o crestere de 200 % in rata sinuciderilor la copii de la 10 la 14 ani.

Ce se intampla si ce facem gresit?
Copiii de astazi sunt supra-stimulati si au megacadouri de obiecte materiale, dar acestea sunt lipsite de fundamentele unei copilarii sanatoase, cum ar fi:
• Parinti disponibili emotional
• Limite definite clar
• Responsabilitati
• Nutritie echilibrata si somn corespunzator
• Miscare in general, dar mai ales in aer liber
• Jocuri creativ, interactiune sociala, oportunitati de joc non-structurate si spatii pentru plictiseala

In schimb, acesti ultimii ani s-au umplut de copii cu:
• Parinti distrasi digital
• Parinti indulgenti si permisivi care lasa ca copiii „sa conduca lumea” si sa fie cei care pun regulile
• un sentiment de drept, de a merita totul fara al castiga sau a fi responsabil pentru al obtine
• Somn inadecvat si mancare dezechilibrata
• un stil de viata sedentar.
• Stimulare fara sfarsit, BONE TEHNOLOGICE, satisfactie instantanee si absenta unor momente plictisitoare

Ce sa facem?
Daca vrem ca copiii nostri sa fie oameni individuali fericiti si sanatosi, trebuie sa ne trezim si sa ne intoarcem la lucrurile de baza. Este inca posibil! Multe familii vad imbunatatiri imediate dupa saptamani de punere in aplicare a urmatoarelor recomandari:

• Stabileste limite si aminteste-ti ca tu esti capitanul barcii. Copiii tai se vor simti mai in siguranta sa stie ca tu ai controlul carmei.
• Ofera copiilor un stil de viata echilibrat, plin de ceea ce au nevoie copiii, nu numai de ceea ce vor. Nu-ti fie frica sa spui „nu” copiilor tai daca ceea ce vor ei nu este ceea ce au nevoie.
• Da-le alimente nutritive si limiteaza mancarea junk.
• Petrece cel putin o ora pe zi in aer liber facand activitati cum ar fi: Ciclism, plimbare, pescuit, privit de pasari/ insecte
• Bucurati-va de o cina in familie zilnica fara telefoane inteligente sau tehnologie care le distrage atentia.
• Joaca jocuri de masa ca o familie sau daca copiii sunt foarte mici pentru jocuri de masa, lasa-te purtata de interesele lor si permite-le sa fie cei care comanda in joc
• Implica-ti copiii intr-o sarcina sau munca de casa in functie de varsta lor (aranjatul haineleor, al jucariilor, sa aduca mancarea, sa puna masa, sa hraneasca cainele, etc. )
• Pune in aplicare o rutina de somn consistenta pentru a te asigura ca copilul tau doarme suficient. Programul va fi si mai importante pentru copiii de varsta scolara.
• Invatarea responsabilitatilor este independenta. Nu-i proteja in exces impotriva tuturor frustrarilor sau a tuturor greselilor. Sa greseasca ii va ajuta sa dezvolte rezistenta si sa invete sa treaca peste provocarile vietii.
• Nu incarca ghiozdanul copiilor tai, nu purta tu ghiozdanul, nu-i face tema pe care a uitat-o, nu-i spala farfuria si nici nu curata coaja de banana sau coaja de portocala daca o pot face singur (4-5 ani). In loc sa le dam pestele, invata-l sa pescuiasca.
• Invata-l sa astepte si sa amane satisfactia.
• Ofera oportunitati pentru „plictiseala”, deoarece plictiseala este momentul in care creativitatea se trezeste. Nu te simti responsabil pentru a mentine in continuu copii ocupati
• Nu folosi tehnologia ca un leac pentru plictiseala, nici nu o oferi in prima secunda de inactivitate.
• Evita utilizarea tehnologiei in timpul meselor, in masini, in restaurante, Mall-uri. Foloseste aceste momente ca oportunitati de a socializare, antrenand astfel creierul ca sa stie cum sa lucreze atunci cand este in mod: „plictiseala”
• Ajuta-l sa creeze un „recipient de plictiseala” cu idei de activitati pentru atunci cand este plictisit.
• Sa fie disponibil emotional pentru a se conecta cu copiii si sa-i invete auto-reglementare si aptitudini sociale:
• Inchide telefoanele pe timp de noapte cand copiii trebuie sa mearga la culcare pentru a evita distragerea digitala.
• Transforma-te intr-un regulator sau un antrenor emotional al copiilor tai. Invata-i sa recunoasca si sa-si gestioneze propriile frustrari si furia.
• Invata-i sa salute, sa faca cu schimbul, sa imparta fara sa ramana cu ceva, sa spuna multumesc si te rog, sa recunoasca greseala si sa ceara scuze (nu-l obliga ), sa fie un model al tuturor acestor valori care insufla.
• Conecteaza-te emotional – zambeste, imbratisaza, saruta, gadila, citeste, danseaza, sari, joaca sau mergi de-a busilea cu el.

 Multumesc, daca-l redistribui .

Sursa:https://yourot.com/parenting-club/2017/5/24/what-are-we-doing-to-our-children

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi