Asertivitatea – un echilibru intre nevoile personale si nevoile celorlalti

Psihoterapie individuala, cuplu si familie (EFT) București

Asertivitatea – un echilibru intre nevoile personale si nevoile celorlalti

Loading

Alina Blagoi - Asertivitate 1

„Indiferent cat am fi de destepti, daca ii indepartam pe ceilalti printr-un comportament agresiv, daca suntem neatenti la felul in care ne prezentam si nu avem suficienta rezistenta la stres, nimeni nu va sta in preajma noastra pentru a vedea ce IQ ridicat avem.” Steven J. Stein si Howard E. Book

Atunci cand suntem asertivi, avem mai multe sanse sa pastram un echilibru intre nevoile si interesele celorlalti si propriile interese si nevoi. Ii tratam pe ceilalti la fel cum dorim sa fim tratati. A pastra un echilibru in relatiile interpersonale inseamna sa stii sa nu iti abandonezi propriile interese si nevoi in favoarea altora, dar nici sa lasi sa primeze nevoile si interesele personale in fata intereselor si nevoilor celorlalti. Asertivitatea este una din modalitatile care ajuta la mentinerea acestui echilibru.
Se face diferenta intre trei tipuri de comportamente prezente in relatiile interpersonale:

Pasiv: atunci cand punem nevoile si interesele celorlalti inaintea nevoilor si intereselor proprii (Mereu renunt la ce vreau eu sa fac pentru a le face lor pe plac);

Agresiv: atunci cand punem nevoile si interesele personale inaintea nevoilor si intereselor celorlalti (Ma cert cu colegii mei cand eu lucrez si ei vorbesc in birou);

Asertiv: obtinem un echilibru intre nevoile personale si nevoile celorlalti si actionam in functie de prioritatile care apar.

Confruntarea cu situatiile problematice poate fi de natura agresiva sau asertiva.

Comportamentul agresiv este asociat conflictelor, cearta, ton ridicat, ”pumnul in masa”.

Comportamentul asertiv presupune un ton calm, respectarea opiniilor si intereselor celorlalti, fara a renunta sau, din contra, a prioritiza propriile opinii si interese.

Principiile asertivitatii

Alina Blagoi - Asertivitate

1. Spuneti NU atunci cand va este incalcat un drept.
2. Motivati-va afirmatia fara sa va justificati.
3. Exprimati-va opiniile personale intr-un mod cat mai clar.
4. Fiti cat mai direct/a.
5. Cereti feedback pentru a va asigura ca ati fost clar inteles.
7. Nu criticati persoana, ci faceti comentarii doar in legatura cu comportamentul.

Centrati-va pe sugestii specifice.

1. „Ma simt nerabdator/nerabdatoare, nervos/nervoasa“ decat „Esti asa de incet/inceata, abia te misti.“
2. „Sunt confuz(a) pentru ca nu stiu de ce nu ti-ai facut temele“ decat „Esti asa de lenes(a)“.
3. „Ma simt coplesit(a) cand imi pierd controlul“ decat „Tu ma innebunesti!“
4. „M-am simtit jignit(a) cand directorul a fost aici“ decat „Tu m-ai jignit in fata directorului.“

Treci printr-un moment dificil? Ai dificultati de comunicare, relationare, adaptare? Nu (mai) poti gestiona eficient propriile emotii? Nu (mai) reusesti sa gasesti solutii pentru problemele tale?

Spune-mi ce te framanta si vom gasi metoda potrivita tie pentru a te ajuta si a te vindeca.

Fa-ti o programare la numarul de tel: 0730/58.74.58 sau la adresa de e-mail: alina@alinablagoi.ro.

Te astept cu drag!

Va multumesc,

Psiholog Alina Blagoi

 

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!

 

Abonează-te pentru a primi informații

despre articolele viitoare

Te-ai abonat cu succes.

S-a produs o eroare. Încearcă din nou.

Nu îți vom împărtăși NICIODATĂ adresa, totul rămâne între noi.