De ce doare respingerea?

Psihoterapie individuala, cuplu si familie (EFT) București

De ce doare respingerea?

Loading

Nimeni nu scapă de experiența respingerii. Chiar și cei mai atrăgători și talentați oameni au avut parte de respingeri sub diverse forme. Când te aventurezi în viață și îți asumi riscuri, te expui inevitabil posibilității de a nu fi acceptat sau de a nu reuși.

Fiecare etapă a vieții aduce cu sine noi oportunități și situații care necesită vulnerabilitate și deschidere. Exemplele relevante includ întâlnirile romantice, probele sportive din liceu, aplicațiile pentru facultate și interviurile de angajare. Probabil că aceste experiențe îți provoacă un sentiment de neliniște deoarece vin cu riscul considerabil de a fi respins, și e foarte probabil să fi trecut deja printr-o astfel de situație într-unul dintre aceste contexte.

“Vulnerabilitatea este leagănul inovației, creativității și schimbării. A te deschide și a-ți asuma riscuri este esențial pentru a crește și a învăța din experiențele vieții. Fără riscul de a fi respins, nu am putea niciodată să descoperim adevăratul potențial pe care îl avem și să realizăm conexiuni autentice,” spune dr. Brené Brown.

Oricât de mult ne-am dori ca lucrurile să decurgă întotdeauna în favoarea noastră, realitatea nu funcționează astfel. Respingerea, deși aproape inevitabilă în anumite situații, rămâne dureroasă. E dificil să fii refuzat pentru ceva ce îți dorești profund, fie că este o întâlnire cu cineva care îți place sau un job la compania visurilor tale. Cu toții tânjim după afecțiune, apreciere și acceptare, fie că vine din partea unui partener romantic, a unui grup de prieteni sau a unui superior.

Respingerea ne poate face să trăim o paletă variată de emoții, de la confuzie și tristețe până la furie. De multe ori, oamenii nu înțeleg exact motivul pentru care au fost respinși, ceea ce poate duce la o spirală descendentă de introspecție negativă și un sentiment general de insuficiență.

Respingerea socială și romantică poate avea un efect profund traumatizant asupra stimei noastre de sine. “Atunci când suntem respinși, nu doar că ne simțim neacceptați, dar ne punem sub semnul întrebării propria valoare. Această experiență poate declanșa o introspecție dureroasă și ne poate face să ne îndoim de capacitatea noastră de a fi iubiți și apreciați. Este esențial să ne amintim că respingerea spune mai multe despre circumstanțe și preferințele celorlalți decât despre adevărata noastră valoare,” afirmă Dr. Brené Brown, expert în vulnerabilitate și rușine.

Știința respingerii

În afară de faptul că este greu de ignorat, episoadele de respingere pot fi și dificil de uitat.

Îmi amintesc clar momente de respingere din școala primară. Aveam o mare pasiune pentru un băiat din clasa mea și, în timpul prânzului, l-am întrebat pe cine credea că este mai frumoasă, eu sau o altă fată din clasă. A ales – ați ghicit – cealaltă fată. A durut! Îmi amintesc cu claritate acea zi și cum m-am simțit când am auzit acele cuvinte. M-am întrebat de ce această amintire și sentimentele asociate sunt încă atât de vii pentru mine.

“Amintirile puternic emoționale, cum ar fi respingerea, rămân în mintea noastră datorită felului în care creierul procesează și stochează aceste experiențe. Amigdala, o parte crucială a creierului, atașează o semnificație profundă acestor momente, făcându-le greu de uitat. Aceasta este și motivul pentru care astfel de amintiri revin frecvent în mintea noastră, influențându-ne gândurile și comportamentele,” explică dr. Daniel Goleman.

Pe lângă faptul că respingerea este pur și simplu neplăcută, există date științifice și cercetări evoluționiste care ne ajută să înțelegem mai bine durerea respingerii și de ce această durere este atât de distinctă.

Studiile care folosesc scanări MRI ale creierului au arătat că aceeași regiune a creierului care este activată în timpul durerii fizice este activată și în timpul durerii emoționale, cum ar fi respingerea. Totuși, există o diferență interesantă de remarcat când vine vorba de retrăirea durerii emoționale.

Un alt studiu a arătat că retrăirea durerii emoționale este mai neplăcută și generează mai multă activitate cerebrală decât retrăirea durerii fizice. Studiul a confirmat, de asemenea, că ne este mai ușor să rememorăm detalii și sentimente din evenimentele de durere emoțională decât din cele de durere fizică. Acest lucru explică de ce doare mai mult să reflectezi asupra momentului în care ai fost părăsit decât asupra momentului în care ți-ai rupt mâna.

Gândindu-ne la exemplul “căzăturii de pe bicicletă”, ne putem aminti că vindecarea unei răni fizice, cum ar fi o julitură la genunchi, durează de obicei câteva săptămâni. În schimb, o rană emoțională, cum ar fi trădarea unui prieten apropiat, poate dura ani întregi pentru a se vindeca complet, dacă nu învățăm cum să abordăm și să gestionăm corect acele sentimente de durere și dezamăgire.

Cum să te refaci după respingere

Așadar, cum îți recapeți echilibrul după ce ai fost respins? Există câteva metode prin care te poți simți mai bine în legătură cu situația și te poți pregăti mai eficient pentru eventualele respingeri viitoare.

Permite-ți să simți

În loc să înăbuși toate emoțiile asociate respingerii, dă-ți voie să le trăiești și să le procesezi. Reprimarea emoțiilor negative și acumularea acestora nu îți aduce niciun beneficiu.

“Când permitem emoțiilor noastre să fie trăite și exprimate, deschidem calea către vindecare și autocompasiune. Negarea sau reprimarea sentimentelor dureroase nu face decât să intensifice suferința pe termen lung. Procesarea sănătoasă a emoțiilor implică recunoașterea și acceptarea lor, ceea ce ne ajută să integrăm experiențele dificile și să găsim echilibrul interior,” spune dr. Susan David, psiholog și autor al cărții “Agilitatea emoțională”.

Petrece timp cu oameni care te acceptă

Înconjoară-te de persoane care te iubesc și te acceptă. Deși poate părea tentant să te izolezi atunci când te simți rănit de respingere, este important să rămâi măcar puțin social cu cei dragi.

Amintește-ți că ești iubit și apreciat, și nu lăsa un act de respingere să îți schimbe această percepție. Nu poți fi acceptat întotdeauna pentru fiecare oportunitate sau de către fiecare persoană – și este în regulă! Oamenii apropiați îți vor reaminti că ești valoros.

Practică iubirea de sine și auto-îngrijirea

Este esențial să te iubești și să ai o relație pozitivă cu tine însuți. Acest lucru îți va spori reziliența în fața respingerilor viitoare.

Fă o listă cu trăsăturile pozitive de care ești mândru, atât interioare cât și exterioare. Apreciază aspectele din tine pe care le iubești și lucrează la dezvoltarea unei stime de sine solide. De asemenea, poți face o listă cu realizările tale, indiferent de mărimea lor.

Asigură-te că îți aloci timp pentru auto-îngrijire. Poți ține un jurnal sau crea artă pentru a-ți exprima emoțiile, să faci o baie fierbinte pentru relaxare sau să mergi la o clasă de fitness, cum ar fi kickboxing, pentru a elibera furia.

“Auto-îngrijirea nu este un act de egoism, ci o necesitate. Prin îngrijirea de sine, ne reînnoim resursele interne și ne pregătim să facem față provocărilor vieții cu mai multă energie și claritate. A ne oferi momente de relaxare și activități care ne aduc bucurie este esențial pentru menținerea unui echilibru sănătos,” spune dr. Brené Brown.

Respingerea este o parte naturală a vieții, accept-o!

Așadar, data viitoare când te confrunți cu respingerea (sperăm că nu va fi prea curând), amintește-ți că sentimentele tale sunt complet valide și este în regulă să te simți trist când treci prin aceasta.

Este o parte din această călătorie nebună pe care o numim viață și, dacă vrei să o trăiești la maximum, trebuie să te ridici din nou după ce ai fost doborât.

“Succesul nu este definit de numărul de ori în care evităm eșecurile, ci de capacitatea noastră de a ne ridica de fiecare dată când suntem doborâți. Reziliența și curajul de a continua în fața respingerii sunt ceea ce ne formează caracterul și ne apropie de realizarea visurilor noastre,” afirmă Nelson Mandela.

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!

×