Descoperind echilibrul interior: calatoria catre stima de sine si vindecare personala

Psihoterapie individuala, cuplu si familie (EFT) București

Descoperind echilibrul interior: calatoria catre stima de sine si vindecare personala

Loading

In psihologie, stima de sine este definita ca fiind evaluarea subiectiva pe care o persoana si-o face asupra proprietatilor valori si importante. Este o componenta esentiala a dezvoltarii personale si a sanatatii mintale, avand o influenta semnificativa asupra comportamentelor, relatiilor si starii de bine.

Stima de sine consta intr-o evaluare subiectiva si afectiva a propriei persoane, reflectata in perceptiile, gandurile si sentimentele individuale legate de sine. Aceasta implica adesea o comparatie intre imaginea de sine actuala si un set de standarde sau idei personale despre cum ar trebui sa fie o persoana.

Este modul in care nu vedem si ne evaluam, incluzand sentimentele noastre de respect, incredere si iubire fata de sine. Stima de sine este un aspect crucial al sanatatii mintale si emotionale, influentand modul in care interactionam cu ceilalti si cum gestionam provocarile vietii.

Iata cateva elemente-cheie ale stimei de sine:

1.Respectul pentru sine: Stima de sine implicata respectul fata de propria persoana, valori si alegeri. Este despre a te trata cu bunatate si compasiune.

2.Increderea in sine: A avea o buna stima de sine inseamna a avea incredere in propriile abilitati si calitati. Este capacitatea de a-ti simti sigur in propriile decizii si actiuni.

3.Iubirea: Stima de sine include si capacitatea de a te iubi asa cum sunt, cu toate calitatile tale pozitive si negative. Este acceptarea de sine neconditionata.

4.Autonomia: Persoanele cu o buna stima de sine au capacitatea de a lua decizii independente si de a-si gestiona viata fara sa depinda excesiv de aprobarea altora.

5.Capacitatea de a face fata esecurilor: Stima de sine nu este afectata in mod permanent de esecuri sau greseli. Este capacitatea de a invata din experiente si de a continua sa te dezvolti.

Relatii sanatoase: O stima de sine sanatoasa contribuie la relatii interpersonale mai pozitive, persoanele care se iubesc si se respecta pe sine au tendinta sa manifeste aceleasi atitudini in relatiile cu celilalti.

Este important de mentionat ca stima de sine poate fi influentata de diverse factori, inclusiv experiente din copilarie, mediul social si cultural, si evenimentele vieti. Dezvoltarea si mentinerea unei stari de sine sanatoase pot necesita efort si auto-reflectie

Va ofer un citat din „Imperfecti, liberi si fericiti. Practici ale stimei de sine” – Cristophe André:

  • Sa spun ce gandesc;
  • Sa fac ce vreau;
  • Sa insist cand ma lovesc de vreo dificultate;
  • Sa nu imi fie rusine sa renunt;
  • Sa nu ma las pacalit(a) de publicitate sau de moda, care vor deseori sa ma faca sa cred ca nu sunt o persoana „cum trebuie” daca nu port cutare marca de haine sau nu gandesc in cutare mod;
  • Sa rad din toata inima daca sunt luat peste picior fara rautate;
  • Sa stiu ca pot supravietui esecurilor mele;
  • Sa indraznesc sa spun”nu” sau „stop”;
  • Sa indraznesc sa spun „nu stiu”;
  • Sa imi urmez calea, chiar daca sunt singur(a);
  • Sa imi acord dreptul de a fi fericit(a);
  • Sa suport sa nu mai fiu iubit(a), chiar daca asta ma face nefericit(a) pe moment;
  • Sa ma simt impacat(a) cu mine insumi/insami;
  • Sa spun „mi-e teama” sau „sunt nefericit(a)” fara sa ma simt injosit(a);
  • Sa ii iubesc pe ceilalti fara sa ii supraveghez sau sa ii sufoc;
  • Sa fac tot ce pot ca sa reusesc ceea ce vreau sa reusesc, dar fara sa ma fortez;
  • Sa imi dau dreptul de a deceptiona sau de a rata;
  • Sa cer ajutor fara sa ma simt inferior/inferioara;
  • Sa nu ma desconsider si mici sa imi fac rau atunci cand nu sunt multumit(a) de mine;
  • Sa nu ma simt invidios/invidioasa de succesul sau de fericirea celorlalti;
  • Sa pot sa supravietuiesc nefericirilor mele;
  • Sa imi dau dreptul de a-mi schimba parerea dupa ce chibzuiesc;
  • Sa dau dovada de umor fata de mine insumi/insami;
  • Sa spun ce am de spus, chiar daca am trac;
  • Sa trag invataminte din greselile mele;
  • Sa ma arat in costum de baie chiar daca corpul meu nu e perfect;
  • Sa ma simt in regula cu ranile din trecutul meu;
  • Sa nu imi fie teama de viitor;
  • Sa gasesc ca sunt un tip/o tipa bine, cu calitatile si defectele sale;
  • Sa simt ca progresez si ca trag invataminte din viata;
  • Sa ma accept asa cum sunt astazi, fara sa renunt totusi sa ma schimb maine;
  • Si, in sfarsit, sa ajung sa ma gandesc si la altceva decat la mine…

Sa va fie cu folos,

Psihoterapeut Alina Blagoi

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!

×