Echilibrul emotional
Ce este inteligenta emotionala?
Steven J. Stein si Howard E. Book, definesc IE drept “set de aptitudini ce permite persoanei sa se descurce intr-o lume complexa”.
„Indiferent cat am fi de destepti, daca ii indepartam pe ceilalti printr-un comportament agresiv, daca suntem neatenti la felul in care ne prezentam si nu avem suficienta rezistenta la stres, nimeni nu va sta in preajma noastra pentru a vedea ce IQ ridicat avem.” Steven J. Stein si Howard E. Book.
Modelul inteligentei emotionale dupa D. Goleman:
• Scala de maturitate emotionala Friedmann
Scala de maturitate emotionala Friedmann masoara nivelul actual al inteligentei emotionale. Fiecare persoana isi poate imbunatati nivelul de inteligenta emotionala prin autoeducare, participare la workshop-uri de dezvoltare personala, prin modelarea personalitatii luand drept model acele persoane al caror comportament il admiram in anumite situatii in care acestea reusesc sa-si gestioneze bine emotiile, invatam din propriile greseli corectand pas cu pas ceea ce nu ne-a placut la noi in comportamentele anterioare care ne-au adus insucces, solicitam indrumare si feeedbak unor profesionisti.
Aceasta masoara nivelul inteligentei emotionale.
Exista 25 de intrebari la care se raspunde cu Da sau Nu si fiecare raspuns are asociat un numar de puncte.
Scorul se afla se face prin insumarea punctajelor care se acorda pentru fiecare raspuns ales si impartirea la 25.
• Evaluarea punctajului:
Peste 25 – Perfect maturizat emotional
22-24 – Maturizare buna
20-21 – Nivel corespunzator de maturizare
18-20 – Nivel mediu de maturizare
16-18 – Situatie spre limita, tendinta spre dezechilibru
14-15 – Usoara imaturitate emotionala
12-14 – Reactii adolescentine, imature
10-12 – Reactii infantile, puerile
0-10 – Infantilism
Evaluarea punctajului:
Nivel superior – IE mare
• Peste 25 – Perfect maturizat emotional
• 22-24 – Maturizare buna
– identificarea si constientizarea propriilor emotii si ale celorlalti
– autoevaluarea emotionala obiectiva
– stapanirea practica a diferitor activitati cu caracter emotional
– manifestarea flexibilitatii si bunei increderi in sine
– amplificarea continue a starii de bine prin automotivare emotionala, folosirea emotiilor cu scopul performantelor emotionale
– posedarea mijloacelor adecvate de rezolvare a problemelor cu caracter emotional
– asumarea responsabilitatii propriilor trairi afective, cunoasterea cauzelor
– un grad superior de mobilizare a energiei emotionale, a vointei, a dispozitiei emotionale
– comunicare afectiva eficienta, buna relationare interpersonala.
Evaluarea punctajului:
Nivel mediu – IE medie
• 20-21 – Nivel corespunzator de maturizare
• 18-20 – Nivel mediu de maturizare
– cunoasterea satisfacatoare a conceptelor inteligentei emotionale;
– cunostintele afective la nivel reproductiv, uneori neconstientizate;
– identificarea partiala a emotiilor celorlalti si sensibilitate moderata;
– capacitati reduse de a rezolva situatii problematizate nestandarde;
– autoevaluarea emotionala realista in situatii personalizate;
– manifestare insuficienta a increderii in sine, neasumarea riscurilor;
– motivatie stabila in rezolvarea problemelor cu caracter emotional;
– utilizarea comunicarii afective in situatii particulare, colaborarea pozitiva, relationarea mai mult in interes propriu.
Evaluarea punctajului:
Nivel mic – IE mica
• 16-18 – Situatie spre limita, tendinta spre dezechilibru
• 14-15 – Usoara imaturitate emotionala
• 12-14 – Reactii adolescentine, imature
• 10-12 – Reactii infantile, puerile
• 0-10 – Infantilism
– prezenta unor cunostinte ce tin de conceptul inteligentei emotionale fragmentare, superficiale, nesistematice insusite la nivel reproductiv;
– definire neclara a componentelor structurale ale IE, neconstientizare a valorii lor si utilitatii lor pentru dezvoltarea personala si profesionala,
– lipsa experientei emotionale in activitati practice;
– incapacitatea exprimarii clare a starilor emotionale proprii;- comportament emotional motivat din exterior;
– manifestarea inflexibilitatii emotionale, neutilizarea eficienta a propriilor emotii;
– inadaptare si comunicare sociala defectuoasa, nehotarare in luarea deciziilor;
– exprimare emotionala neexpresiva si confuza;
– stabilirea si mentinerea dificila a relatiilor interpersonale.
Catre ce ar trebui sa ne orientam pentru intarirea IE?
1. CUNOASTEREA EMOTIONALA PROPRIE SI IMAGINEA SINELUI
Imaginea de sine a unei persoane este imaginea mentala pe care o are despre ea,
imagine care in general este destul de rezistenta la schimbare.
Imaginea proasta despre sine este rezultatul acumularii de catre persoana a criticilor care i-au fost adresate in copilarie si care duc la lezarea propriei imagini si a felului in care se percepe.
Un aspect particular este imaginea de sine a celor care sunt in postura de victima.
2. ASERTIVITATEA
Asertivitatea este o aptitudine care poate fi dezvoltata.
Asertivitatea iti sustine drepturile, iti protejeaza spatiul personal si iti exprima punctul de vedere, nevoile si sentimentele intr-un mod potrivit din punct de vedere social, onest si direct.
Centrati-va pe sugestii specifice.
Verificati ce simte fiecare.
„Ma simt nerabdator/nerabdatoare, nervos/nervoasa.“ decat
„Esti asa de incet/inceata, abia te misti.“
„Sunt confuz(a) pentru ca nu stiu de ce nu ti-ai facut temele.“ decat „Esti asa de lenes(a).“.
„Ma tem ca te vei rani daca faci acest lucru.“
„Ma simt rau cand vad ca iei diferite lucruri de la altii/altele fara sa intrebi. Imi este teama ca astfel iti vei pierde prietenii/prietenele.“ „Ma simt inconfortabil(a) cu…“ „Ma simt coplesit(a) cand imi pierd controlul.“ decat „Tu ma innebunesti!“
„M-am simtit jignit(a) cand directorul a fost aici.“ decat
„Tu m-ai jignit in fata directorului.“
„Am sentimentul ca astazi arati ca si cum te-ai odihnit foarte putin.“
3. STIMA DE SINE
Stima de sine este un termen utilizat pentru evaluarea globala a persoanei privitor la propria sa valoare. Stima de sine cuprinde credinte (de tipul sunt sau nu sunt competent) si emotii (de genul triumf, disperare, mandrie, rusine).
4. TOLERANTA LA STRES
Stresul psihologic se refera la incapacitatea unei persoane de a raspunde adecvat la amenintarile emotionale sau fizice, reale sau imaginare. Semnele stresului sunt cognitive, emotionale, fizice sau comportamentale, incluzand: gandirea defectuoasa, o privire de ansamblu negative, griji excesive, instabilitate dispozitionala, iritabilitate, agitatie, incapacitatea de a se relaxa, sentimentul singuratatii, izolare, depresie, dureri somatice, diaree sau constipatie, ameteli, greturi, dureri toracice, palpitatii, mancatul in exces sau pierderea apetitului, neglijarea responsabilitatilor, cresterea consumului de alcool, nicotina sau droguri.
Gestionarea propriilor emotii este o aptitudine ce poate fi dezvoltata cu ajutorul instrumentelor de control si de gestionare a stresului si a celor care au capacitatea de a va dezvolta comunicarea.
COMPETENTA de a reduce stresul
Realizeaza atunci cand esti stresat
– Primul pas catre reducerea nivelurilor de stres este acesta. Cum reactioneaza organismul tau atunci cand esti stresat? Muschii tai si stomacul sunt incordati sau relaxati? Palmele tale sunt inclestate? Respiratia este superficiala?
Identifica modul in care reactionezi la stres
– Fiecare dintre noi reactionam diferit in fata stresului. Daca ai tendinta de a deveni nervos sau agitat atunci cand esti supus presiunii stresului, activitatile recomandate sunt cele care te calmeaza, meditatia sau plimbarile in natura de exemplu. Daca ai tendinta de a deveni depresiv sau izolat in momentele in care esti stresat, activitatile recomandate sunt cele care te pot stimula, inotul de exemplu. Daca ai tendinta de a ingheta atunci cand esti supus stresului, este necesar sa te implici in activitati care iti ofera, in acelasi timp, atat confort cat si stimulare.
Descopera metodele de eliminare a stresului care functioneaza pentru tine
– Cea mai buna modalitate prin care poti sa elimini stresul din viata ta este reprezentata de implicarea mai multor simturi dintre categoria celor cinci simturi principale. Fiecare dintre noi raspundem intr-un mod diferit acestor simturi, asa ca trebuie sa descoperi simturile care au puterea de a te energiza. De exemplu, daca esti o persoana care tinde sa fie vizuala, poti elimina stresul din viata ta cu ajutorul imaginilor care va inalta starea de spirit. Daca sunteti o persoana auditiva, timpul petrecut langa o cascada sau langa un .
Tehnicile de management al stresului includ:
• trainingul autogen
• psihoterapia cognitiva
• psihoterapia de grup
• rezolutia conflictului
• exercitiul fizic
• meditatia
• gasirea unui hobby
• expresia artistica
• tehnici de respiratie
• tehnici de relaxare
• managementul timpului
• ascultarea muzicii
5. REZOLVAREA DE PROBLEME
Rezolvarea de probleme este un proces mental care include gasirea problemei si modelarea problemei. Rezolvarea de probleme este definita ca si proces cognitiv de ordin inalt care necesita modularea si controlul mai multor abilitati.
6. FLEXIBILITATEA
Flexibilitatea implica de asemenea capacitatea de gandire pozitiva si o gestionare eficienta a stresului si timpului.
7. CONTROLUL IMPULSURILOR
Managementul furiei se refera la un sistem de tehnici psihoterapeutice si exercitii prin care o persoana cu furie excesiva sau incontrolabila isi poate controla sau reduce factorii declansatori si efectele unei stari emotionale de tip furie.
Metodele de management a furiei se centreaza pe echilibrul dintre controlul emotional si permiterea exprimarii libere a emotiilor intr-un mod sanatos. Astfel:
– metode directe, care implica modificari comportamentale si invatarea asertivitatii
– identificarea cauzelor furiei
– centrarea pe scopul discutiei
– examinarea propriei persoane si a propriului comportament
– ascultarea celeilalte persoane
Soluții:
1. Tineti un jurnal care ajuta la cresterea constiintei de sine si autoreflectiei.
2. Folositi monologul pentru a va incuraja, fiti pentru voi cel mai bun prieten, nu cel mai aspru critic.
3. Incurajati prietenii vostri sa va spuna punctele lor de vedere pentru problemele pe care le aveti.
4. Fiti constienti de „butonul“ (situatii, persoane, lucruri, cuvinte) care declanseaza supararea, furia,mania si de modalitatile prin care acestea pot fi transformate.
5. Fiti atenti la strategiile pe care le folositi pentru a va calma si a va schimba dispozitiile din negative in pozitive.
6. Gasiti oportunitati pentru a coopera si a va angaja in colaborarea cu colegii vostri.
7. Ascultati-va intuitia: cand esti cu un prieten sau o persoana semnificativa, iar tu ai curajul sa spui ca ceva acolo este gresit, asa este. Rezistati presiunii grupului, fiti asertivi!
8. Fiti receptivi la nevoile voastre sociale si emotionale!
9. Observati si notati locurile si persoanele care va determina sa traiti si sa simtiti emotii pozitive sau emotii negative.
8. OPTIMISMUL
Optimismul si pesimismul provin din modul in care oamenii isi explica diverse evenimente. Exista trei dimensiuni tipice ale explicatiilor evenimentelor, si anume:
– stabil versus instabil
– intern versus extern
– global versus specific
9. COMUNICAREA NON-VERBALE
Comunicarea non-verbala de succes depinde de capacitatea de a va gestiona stresul, de a va recunoaste propriile emotii si de a intelege sentimentele pe care le trimiteti si pe care le primiti.
1. Concentreaza-ti atentia asupra persoanei in cauza.
2. Priveste-o in ochi!
3. Concentrati-va pe momentul prezent.
4. Alegeti-va o atitudine pozitiva
5. Aveti grija la miscarile si postura corpului
6. Distanta – Limbajul Spatiului
Metode prin care se poate dezvolta eficient EQ
1. Monitorizati-va propriile emotii
2. Investigati modul in care actiunile dvs. ii voi afecta pe ceilalti – inainte de a actiona!!!
3. Asumati-va responsabilitatea pentru actele dvs.!!!
4. Sa reusiti sa gestionati relatiile cu ceilalti!
5. Motivarea – cu ajutorul EQ
Imbunatatirea IE
Pasul 1: Evaluarea
Pentru imbunatatirea inteligentei emotionale trebuie sa stii care este nivelul tau actual.
Pasul 2: Autoeducarea
Autoeducatia in privinta emotiilor se face astfel:
Intreaba-te : „Cum am ajuns in situatia aceasta?”
Trebuie sa devenim cat mai constienti de ceea ce facem, spunem, de felul in care actionam si reactionam si tot timpul sa ne asumam responsabilitatea.
Cat mai des posibil trebuie sa vedem unde avem tipare de comportament, unde repetam greselile fara sa invatam din ele, cum reactionam la anumite situatii si cum putem imbunatatii felul in care ne comportam astfel incat rezultatele sa se schimbe in bine.
Pasul 3: Schimbarea comportamentului
Dureaza doar o clipa sa controlam o emotie sau sa ne controleze ea pe noi.
Gandeste-te la persoane pe care le consideri inteligente emotional. Adica mature.
Cum ar actiona si cum ar rezolva aceasta persoana matura acele situatii in care oamenii mai putini maturi nu reusesc sa faca fata?
Ce raspuns ar declansa de la cei din jur comportamentul persoanei mature?
Va multumesc,