Test inteligență emoționala pentru adult

Psihoterapie individuala, de cuplu si familie (EFT) București si online

Test inteligență emoționala pentru adult

Loading

Descrierea Testului de Inteligență Emoțională elaborat de Daniel Goleman

Testul a fost elaborat de Daniel Goleman, autorul cărții „Inteligența Emoțională”, publicată în 1995. Acest test este adaptat de Mihaela Rocco și constă în 10 întrebări care prezintă situații (scenarii) posibile în care se poate regăsi o persoană.

Obiectivul testului este de a evalua componentele inteligenței emoționale, cum ar fi autocontrolul emoțional, empatia, motivația, abilitatea de a stabili relații interpersonale și de a rezolva situații conflictuale.

Mod de completare:

Completarea testului presupune, pe de o parte, transpunerea individului în situațiile descrise, iar pe de altă parte, alegerea uneia dintre cele patru variante de răspuns oferite. Fiecare răspuns indică o modalitate concretă de a reacționa la situațiile prezentate.

Alegeți răspunsul care descrie cel mai bine reacția dvs. la următoarele scenarii.

Răspundeți pe baza a ceea ce ați fi vrut să faceți în realitate, nu cum credeți dvs. că ar trebui să fie răspunsul corect.

1. Sunteți într-un avion care este lovit brusc de turbulențe și începe să se balanseze într-o parte și în alta. Ce faceți?

a) Continuați să citiți sau să vă uitați la film, dând puțină atenție turbulenței.
b) Deveniți plin de grijă față de pericol, urmărind stewardesa și citind fișa cu instrucțiuni în caz de pericol.
c) Câte puțin din a) și b).
d) N-am observat nimic.

2. Ați luat în parc un grup de copii de 4 ani. O fetiță începe să plângă deoarece ceilalți nu vor să se joace cu ea. Ce faceți?

a) Nu vă amestecați, lăsați copiii să rezolve singuri problema.
b) Vorbiți cu ea și o ajutați să găsească o modalitate de a-i face pe ceilalți să se joace cu ea.
c) Îi spuneți cu o voce blândă să nu plângă.
d) Încercați să-i distrageți atenția și să-i arătați câteva lucruri cu care se poate juca.

3. Închipuiți-vă că sunteți student și sperați să obțineți o notă mare la un curs, dar descoperiți că ați luat o notă proastă la mijlocul semestrului. Ce faceți?

a) Vă faceți un plan special pentru a îmbunătăți nota, hotărându-vă să urmați planul.
b) Hotărâți să fiți mai bun în viitor.
c) Vă spuneți că nu contează mult ce ați făcut la curs și vă concentrați asupra altor cursuri la care aveți note mai mari.
d) Mergeți la profesor și încercați să discutați cu el în scopul obținerii unei note mai bune.

4. Imaginați-vă că sunteți agent de asigurări și telefonați clienților pentru prospectare. 15 persoane la rând v-au închis telefonul, iar acum sunteți descurajat. Ce faceți?

a) Gata pentru astăzi – sperați să aveți mai mult noroc mâine.
b) Evaluați calitățile dvs. care ar putea submina abilitatea de a face vânzări.
c) Încercați ceva nou la următorul telefon și nu vă lăsați blocat.
d) Găsiți altceva de lucru.

5. Sunteți managerul unei organizații care încurajează respectul pentru diversitatea etnică și rasială. Surprindeți pe cineva spunând un banc rasist. Ce faceți?

a) Nu-l luați în seamă – e doar o glumă.
b) Chemați persoana în biroul dvs. pentru a o admonesta.
c) Vorbiți direct și pe loc, spunând că asemenea glume sunt nepotrivite și nu vor fi tolerate în organizația dvs.
d) Îi sugerați persoanei care a spus gluma să urmeze un program de instruire privind diversitatea.

6. Încercați să calmați un prieten furios pe un șofer care i-a tăiat calea periculos. Ce faceți?

a) Îi spuneți să uite, pentru că totul este OK acum.
b) Puneți una dintre casetele lui favorite și încercați să-l distrați.
c) Îi dați dreptate, spunând că celălalt șofer s-a comportat greșit.
d) Îi relatați o situație asemănătoare prin care ați trecut și cum ați depășit furia.

7. Dvs. și partenerul de viață ați intrat într-o ceartă aprinsă care a escaladat în atacuri personale. Ce faceți?

a) Luați o pauză de 20 de minute și apoi reluați discuția.
b) Opriți cearta imediat și tăceți, indiferent de ce spune partenerul.
c) Spuneți că vă pare rău și îi cereți partenerului să-și ceară și el scuze.
d) Vă opriți, vă adunați gândurile și apoi exprimați clar punctul dvs. de vedere.

8. Sunteți liderul unei echipe care trebuie să găsească o soluție creativă la o problemă. Ce faceți prima dată?

a) Faceți o agendă și alocați timp pentru fiecare aspect al problemei.
b) Îi încurajați pe oameni să se cunoască mai bine între ei.
c) Solicitați idei de rezolvare de la fiecare membru al echipei.
d) Organizați o ședință de „brainstorming” pentru idei spontane.

9. Fiul dvs. de 3 ani este timid și fricos în prezența locurilor și a oamenilor noi. Ce faceți?

a) Acceptați temperamentul său timid și îl protejați de situațiile stresante.
b) Îl duceți la un psiholog pentru copii pentru ajutor.
c) Îl expuneți treptat la locuri și persoane noi pentru a-și învinge teama.
d) Organizați activități simple, dar plăcute, care să-l ajute să relaționeze.

10. Doriți să reîncepeți să cântați la un instrument, dar vreți să progresați eficient. Ce faceți?

a) Vă stabiliți un program strict zilnic de exerciții.
b) Alegeți piese care să vă solicite mai mult decât nivelul actual.
c) Exersați doar când aveți dispoziție.
d) Încercați piese peste nivelul dvs., dar muncind intens pentru a le stăpâni.

Cotarea testului:

 123 45678910
a.20p020p00020p000
b.20p20p0005p020p5p20p
c.20p0020p05p0000
d.000020p20p0020p0

 

  • Pana la 100p – punctaj sub medie
  • 100p-125p – punctaj mediu
  • 125p-175p – punctaj peste medie
  • 200p – excepțional.

Scenariile incluse în test:

Itemul 1:

Persoana se află într-o situație critică ce îi amenință viața.

  • Răspunsurile corecte vizează capacitatea de a fi conștient de propriile emoții, de a înțelege situația afectiv și de a reacționa adecvat și echilibrat în situații neobișnuite, critice sau stresante.

Itemul 2:

Un copil este foarte supărat, iar adulții încearcă să-l ajute să depășească această stare emoțională negativă.

  • Răspunsul optim presupune antrenarea emoțională a copilului, ajutându-l să înțeleagă originea stării lui, ce anume îl face să fie supărat și cum să exploreze alternative pentru a-și gestiona emoțiile.

Itemul 3:

Un adult trebuie să modifice o situație pentru a obține beneficii.

  • Se evaluează motivația intrinsecă, capacitatea de a elabora un plan pentru a depăși obstacolele și de a urmări un scop cu speranță.

Itemul 4:

Persoana se confruntă cu eșecuri repetate într-un anumit domeniu.

  • Se măsoară gradul de optimism, adică abilitatea de a depăși piedicile fără autoblame și demoralizare, continuând să persevereze.

Itemul 5:

Persoana interacționează cu un mediu divers din punct de vedere etnic sau cultural și este confruntată cu prejudecăți.

  • Răspunsul optim implică o atitudine deschisă, promovarea diversității și adoptarea unui model democratic de gestionare a furiei și prejudecăților.

Itemul 6:

Modul de calmare a unei persoane furioase.

  • Varianta corectă se referă la empatie și modalități eficiente de a gestiona furia celorlalți.

Itemul 7:

Persoana este implicată într-o dispută intensă și agresivă.

  • Răspunsul corect implică luarea unei pauze pentru calmare și clarificarea percepției, ceea ce permite o discuție ulterioară mai productivă.

Itemul 8:

Într-un colectiv de muncă, trebuie găsită o soluție pentru o problemă dificilă.

  • Este subliniată necesitatea de a crea un mediu armonios, favorabil exprimării libere a ideilor, astfel încât soluțiile să fie inovative și constructive.

Itemul 9:

Un copil, adolescent sau adult se confruntă cu situații stresante din cauza timidității sau a situațiilor noi.

  • Răspunsul corect implică expunerea progresivă la relații interpersonale și contexte noi, astfel încât să se reducă treptat anxietatea.

Itemul 10:

Persoana este dispusă să încerce activități noi pentru a se dezvolta.

  • Răspunsurile optime indică disponibilitatea de a explora noi oportunități și de a dezvolta talente ascunse, ceea ce crește performanțele personale.

Modul de notare și interpretare:

  • Se acordă punctaje pentru răspunsurile selectate la fiecare dintre cei 10 itemi.
  • Punctajul final obținut este raportat la un etalon pentru a evalua nivelul inteligenței emoționale.

Aspecte evaluate prin test:

  1. Conștientizarea emoțiilor personale: Abilitatea de a recunoaște și înțelege propriile emoții.
  2. Autoreglarea emoțională: Capacitatea de a gestiona emoțiile și reacțiile în situații dificile.
  3. Motivația: Dorința de a depăși obstacolele și de a urmări scopuri.
  4. Empatia: Capacitatea de a înțelege emoțiile celorlalți și de a răspunde adecvat.
  5. Abilități sociale: Capacitatea de a crea relații pozitive și de a colabora eficient cu ceilalți.

Concluzie:

Testul de Inteligență Emoțională elaborat de Daniel Goleman este un instrument valoros pentru a înțelege și dezvolta componentele inteligenței emoționale. Rezultatele pot ajuta persoanele să își îmbunătățească abilitățile sociale, să își gestioneze mai bine emoțiile și să creeze relații mai armonioase.

Să vă fie cu folos,

Psihoterapeut Alina Blagoi

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!