Test inteligență emoțională pentru copii

Psihoterapie individuala, de cuplu si familie (EFT) București si online

Test inteligență emoțională pentru copii

Loading

Inteligența emoțională este o abilitate esențială care îi ajută pe copii să își înțeleagă emoțiile, să își exprime sentimentele și să relaționeze armonios cu cei din jur.

Aceasta influențează felul în care copiii își fac prieteni, cum reacționează la provocări, cum își controlează furia, frustrarea sau tristețea și cum cooperează în grup.

Acest test este conceput pentru a evalua nivelul de inteligență emoțională al copilului, prin situații de viață reale care îl vor ajuta să își exploreze modul în care își gestionează emoțiile și interacțiunile sociale.

Răspunsurile date nu sunt corecte sau greșite, ci doar reflectă perspectiva copilului asupra lumii din jurul său.

📌 Instrucțiuni:

Copilul trebuie să aleagă varianta care descrie cel mai bine cum s-ar comporta în fiecare situație. Este important ca acesta răspundă sincer, fără a încerca să ghicească „răspunsul corect”.

Acest test poate fi o oportunitate excelentă pentru părinți și educatori de a descoperi cum percepe copilul emoțiile și interacțiunile cu cei din jur, și de a-l ajuta să își dezvolte mai bine empatia, autocontrolul și încrederea în sine.

1. Imaginează-ți că te afli la ora de curs și dintr-o dată pământul începe să se cutremure foarte puternic, cu un zgomot înspăimântător. (În cazul nostru, în sala de clasă, dintr-o dată afară începe o ploaie foarte puternică, cu un tunet înspăimântător). Ce faci?

a) Continui să stai liniștit în bancă și să citești lecția din manual (sau să te joci liniștit), dând puțină atenție evenimentului, așteptând ca acesta să înceteze imediat.
b) Devii plin de grijă față de pericol, urmărind învățătorul/profesorul (educatorul) și asculți cu atenție instrucțiunile date de acesta.
c) Câte puțin din a) și b).
d) N-am observat nimic (M-am ascuns într-un locușor).

2. Ești în curtea școlii în timpul recreației. Unul dintre colegii tăi nu este acceptat în jocul celorlalți și începe să plângă. Ce faci?

a) Nu te bagi, îl lași în pace.
b) Vorbești cu el și încerci să-l ajuți pe coleg.
c) Te duci la el și îi spui că nu mai plângă.
d) Îi dai o bomboană sau altceva care să-l facă să uite.

3. Imaginează-ți că te afli la mijlocul ultimului semestru și speri să obții un premiu, dar ai descoperit că nu ai notă dorită la o materie, ci o mai mică decât cea care te aștepta. Ce faci?

a) faci un plan special pentru a-ți face notă, hotărându-te să-ți urmezi planul.
b) Te hotărăști să înveți mai bine anul următor.
c) Îți spui că nu te interesează materia respectivă și te concentrezi asupra altor discipline unde note tale sunt și pot fi mai mari.
d) Mergi la învățător/profesor și încerci să discuți cu el în scopul obținerii unei note mai bune.

4. Consideri că, în lipsa învățătorului/profesorului, ești elevul responsabil cu disciplina în clasă. În urma unor acte de indisciplină, zece elevi au fost deja avertizați cu scăderea notei la purtare și ești descurajat din cauza acestei situații. Ce faci?

a) Notezi numele elevilor indisciplinați și predai lista învățătorului a doua zi.
b) Consideri că nu poți ca această responsabilitate.
c) Încerci să discuți cu elevii, propunând soluții pentru păstrarea disciplinei și pentru îndreptarea situației create.
d) Dorești să devii responsabil cu altceva.

5. Ești anunțat că de mâine o să fii un nou coleg rrom. Surprinzi pe cineva (pe prietenul tău) spunând cuvinte urâte și răutăcioase în adresa lui. Ce faci?

a) Nu-l iei în mare, considerând că este numai o glumă.
b) Îl chemi afară pe colegul răutăcios și îl cerți pentru fapta făcută.
c) Îi vorbești în prezența celorlalți, spunând că asemenea fapte sunt nepotrivite și nu vor fi acceptate în clasa voastră.
d) Îți sfătuiești colegul (prietenul) să fie mai bun și îngăduitor cu toți colegii.

6. Te afli în recreația mare și încerci să calmezi un coleg de clasă înfuriat pe alt coleg care ia pus piedică pe hol, riscând astfel să-i fractureze brațul. Ce faci?

a) Îi spui să-l ierte pentru că ceea ce sa întâmplat a fost o glumă.
b) Îi povestești o întâmplare hazlie și încerci să-l distrezi.
c) Îi dai dreptate, considerând asemenea lui că celălalt coleg sa dat în spectacol.
d) Îi spui că ți sa întâmplat și ție ceva asemănător și că te-ai simțit la fel de furios, dar după aceea ți-ai dat seama că cel vinovat putea, la rândul său, să cadă și să-și spargă capul.

7. Tu și prietenul tău cel mai bun vă certați și aproape că ați ajuns să vă luați la bătaie. Care este cel mai bun lucru de făcut?

a) Faceți o pauză de 20 de minute și apoi începeți să discutați din nou.
b) Te oprești din ceartă și taci.
c) Spui că-ți pare rău și îi ceri și prietenului tău să-și ceară scuze.
d) Vă opriți puțin pentru a vă liniști și apoi fiecare, pe rând, spune ceea ce gândește despre problemă.

8. La sfârșit de an școlar se organizează sau sârbă. Închipuie-ți că tu ești conducătorul unui grup de elevi și vrei să compui o scenă hazlie. Cum faci?

a) Îți faci un orar și acorzi un timp pentru fiecare amănunt.
b) Propui să vă întâlniți și să vă cunoașteți mai bine.
c) Îi ceri separat copil să vină cu idei.
d) Vă strângeți toți în grup și vă încurajezi pe ceilalți să propună diverse variante.

9. Imaginează-ți că ai o frate de 3 ani și care întotdeauna a fost foarte timid puțin înfricoșat de locurile și oamenii străini. Ce atitudine ai față de el?

a) Acceptați că sunt un comportament timid și cauți să-l protejezi de situații care pot să-l tulbure.
b) Îl prezinți unui medic, cerându-i un sfat.
c) (Părintele și tu) Îl duci în mod conștient în fața oamenilor străini și în locuri necunoscute, astfel încât să-și poată înfrânge frica.
d) Faci cu el o serie permanentă de jocuri și competiții ușor de realizat, care îl vor învăța că poate intra în legătură cu oamenii și poate explora locuri noi.

10. Imaginează-ți că îți place foarte mult desenul. Începi să te pregătești pentru a desena în timpul tău liber. Cum faci?

a) Te limitezi să desenezi doar o oră pe zi.
b) Alegi subiecte de desen mai grele, care să-ți stimuleze imaginația.
c) Desenezi doar când ai chef.
d) Alegi subiecte de desenat pe care știi să le faci.

Modul de notare și interpretare a răspunsurilor

Articol12345678910
o.20p0p20p0p0p0p20p0p0p0p
b.20p20p0p0p0p5p0p20p5p20p
c.20p0p0p20p20p5p0p0p0p0p
d.0p0p0p0p0p20p0p0p20p0p

Intervale de punctaj și interpretare

  • Până la 100p: Punctaj sub medie – Copilul are nevoie de sprijin pentru a dezvolta abilități emoționale și sociale.
  • 100 – 150p: Punctaj mediu – Nivel moderat de inteligență emoțională, cu oportunități pentru a avea nevoie.
  • 150p – 199p: Punctaj peste medie – Abilități emoționale bine dezvoltate.
  • 200p: Excepțional – Nivel remarcabil de inteligență emoțională.

Descrierea testului de inteligență emoțională

Acest test a fost elaborat de Daniel Goleman , autorul cărții „Inteligența emoțională” , apărută în 1995, și adaptat de Mihaela Roco.

Testul constă în 10 întrebări care prezintă diverse situații (scenarii) în care poate fi pus un individ.

Obiectivul testului:

Testul urmărește:

  1. Transpunerea în situații reale: Participanții imaginează reacțiile lor reale, mai degrabă decât răspunsuri ideale.
  2. Evaluarea reacțiilor: Alegerea uneia dintre cele patru variante de răspuns care reflectă cel mai bine modul de reacție în situațiile indicate.

Descrierea scenariilor

Itemul 1:
Persoana se află într-o situație critică ce îi amenință viața. Se evaluează capacitatea de a fi conștient de emoții personale, de a cunoaște situația din punct de vedere afectiv și de a răspunde adecvat la stres.

Itemul 2:
Un copil este foarte supărat, iar adulții din jur să-l ajute să depășească această stare. Se testează empatia și capacitatea de a ghida copilul în înțelegerea emoțiilor negative și a soluțiilor.

Itemul 3:
Un adult trebuie să-și ajusteze strategiile pentru a depăși un obstacol. Acest item evaluează motivația intrinsecă și capacitatea de a elabora un plan pentru a-și atinge scopurile.

Itemul 4:
Se prezintă o situație de eșec repetat într-o anumită direcție. Este evaluată abilitatea persoanelor de a rămâne optimistă, de a depăși obstacolele fără a se blama sau a se demoraliza.

Itemul 5:
Se analizează comportamentul față de diversitate etnică sau culturală. Varianta optimă implică deschiderea spre diversitate și combaterea prejudecăților.

Itemul 6:
Se testează capacitatea de a calma o persoană furioasă. Este evaluată empatia și capacitatea de a gestiona emoțiile intense.

Itemul 7:
Un conflict puternic între personaje. Răspunsul corectă implicată abilitatea de a lua o pauză pentru a se calma înainte de a continua discuția într-un mod constructiv.

Itemul 8:
O problemă delicată într-un colectiv. Se testează abilitățile de lider și capacitatea de a crea un climat armonios și creativ în grup.

Itemul 9:
Un copil sau adult confruntat cu situații stresante din cauza timidității sau a contextului nostru. Se analizează capacitatea de a ghida persoana progresivă pentru a câștiga încredere.

Itemul 10:
Abordarea schimbării și inițiativa în activități noi. Se testează dorința unei încercări noi și dezvoltarea unor talent ascunse.

Modul de calcul al punctajului

  1. Adună punctajele răspunsurilor alese la fiecare întrebare.
  2. Raportează scorul obținut la intervalele de interpretare pentru a evalua nivelul de inteligență emoțională.

Acest test este un instrument eficient pentru a analiza reacțiile emoționale și capacitatea de adaptare în diverse contexte. Dacă dorești să îmbunătățești anumite abilități, interpretări pot ghida pașii următori. 

 

Psihoterapeut Alina Blagoi

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!