Testul prajiturii. Controlarea impulsurilor

Psihoterapie individuala, de cuplu si familie (EFT) București si online

Testul prajiturii. Controlarea impulsurilor

Loading

Testul prajițurii este o metodă experimentală folosită în psihologie pentru a evalua autocontrolul și capacitatea de a rezista tentațiilor, în scopul de a măsura controlul impulsurilor la copii și, uneori, la adulți.

Conceptul a fost popularizat prin experimentele cu marshmallow efectuate de psihologul Walter Mischel în anii ’60 și ’70 la Universitatea Stanford.

În experimentul original cu marshmallow, unui copil i se oferea o recompensă imediată (de exemplu, un marshmallow) și i se spunea că, dacă poate să aștepte pentru o perioadă de timp fără să mănânce marshmallow-ul, va primi o recompensă mai mare (de exemplu, două marshmallow-uri).

Copilul era apoi lăsat singur în cameră cu marshmallow-ul, iar cercetătorii observau dacă copilul putea să aștepte perioada stabilită pentru a obține recompensa mai mare.

Rezultatele inițiale ale experimentului au sugerat că copiii care aveau capacitatea de a aștepta mai mult pentru recompensa mai mare aveau tendința de a avea rezultate mai bune la testele de performanță academică, sănătate și alte măsuri de succes în viață, comparativ cu cei care cedau tentației imediate.

Aceste descoperiri au fost interpretate ca o dovadă a importanței autocontrolului și a capacității de a gestiona impulsurile pentru succesul pe termen lung.

Cu toate acestea, interpretările și implicațiile acestor experimente au fost, de asemenea, subiectul unor dezbateri și critici.

Studii ulterioare au sugerat că capacitatea de a aștepta pentru o recompensă mai mare poate fi influențată de o varietate de factori, inclusiv încrederea copilului în faptul că recompensa promisă va fi efectiv oferită și contextul socio-economic al copilului.

În ciuda acestor dezbateri, conceptul de control al impulsurilor și autocontrol rămâne un domeniu de interes major în psihologie, datorită implicărilor sale pentru comportamentul uman, dezvoltarea personală și capacitatea de a atinge obiective pe termen lung. Testul prăjiturii, și în special experimentul marshmallow, continuă să fie folosite ca referințe în studiile despre răbdare, amânarea gratificației și controlul impulsurilor.

Iată testul

Imaginați-vă că sunteți un copil de patru ani și cineva vă propune următorul scenariu: dacă așteptați până când termină de făcut niște treburi, veți primi două prăjituri ca recompensă. Dacă nu puteți aștepta, veți primi doar una, dar imediat. Această situație reprezintă o adevărată provocare pentru un copil de patru ani, simbolizând lupta eternă dintre impuls și autocontrol, între dorințe imediate și recompense amânate. Alegerea făcută de copil în acest test oferă insight-uri nu doar despre caracterul său, ci și despre traiectoria probabilă a vieții sale.

Nimic nu este mai crucial în psihologie decât capacitatea de a rezista impulsurilor. Aceasta stă la baza controlului emoțional, deoarece emoțiile ne îndeamnă, în esența lor, spre acțiune. Capacitatea de a inhiba această tendință spre acțiune reflectă nu doar o funcționare cerebrală care inhibă semnalele de la sistemul limbic către cortexul motor, ci și o abilitate esențială pentru gestionarea eficientă a emoțiilor și impulsurilor.

Diferențele dintre copiii care au reușit să aștepte și cei care nu au reușit au fost evidente chiar și după mai mulți ani, la adolescență. Copiii care au demonstrat autocontrol au devenit adolescenți social și emoțional mai competenți, capabili să facă față frustrărilor și să persevereze în fața dificultăților. În contrast, copiii care au cedat tentației au prezentat mai multe dificultăți în gestionarea emoțiilor și a provocărilor vieții.

Mai surprinzător, la sfârșitul liceului, copiii care au așteptat pentru recompensă au obținut rezultate academice superioare, inclusiv scoruri mai mari la testele SAT, comparativ cu cei care au cedat impulsurilor la vârsta de patru ani. Acest lucru sugerează că capacitatea de a amâna recompensa contribuie semnificativ la succesul academic și la dezvoltarea intelectuală, independent de IQ.

Prin urmare, studiul lui Mischel subliniază importanța esențială a autocontrolului și a reglării emoționale în atingerea succesului și gestionarea eficientă a provocărilor vieții. Aceasta demonstrează că abilitatea de a nega impulsul imediat în favoarea unui scop pe termen lung este fundamentală nu doar în realizările academice, ci și în viața de zi cu zi.

Să vă fie cu folos,

Psihoterapeut Alina Blagoi

RESURSĂ GRATUITĂ Învață cele 5 Limbaje ale Iubirii pentru Cupluri Fericite!

×